De möblerar om i vårt offentliga utrymme – ny utställning på konsthallen

Ett ingrepp i det offentliga och en utsuddning av gränsen mellan publikt och privat. Imorgon öppnar utställningen ”Public private” på Skellefteå konsthall

Tillsammans. Akay och KP har gjort alla verk tillsammans. Akay, som inte vill vara med på bild, berättar att det är första gången utställningen visas i sin helhet. Foto: Maria Wallin.

Tillsammans. Akay och KP har gjort alla verk tillsammans. Akay, som inte vill vara med på bild, berättar att det är första gången utställningen visas i sin helhet. Foto: Maria Wallin.

Foto: Foto: Maria Wallin.

Kultur och Nöje2017-03-04 10:03

En vardaglig vy i en vardaglig miljö men med något som är skevt, något som bryter av. Streetartkonstnärerna Akay och KP har intagit Skellefteå konsthall, och precis som deras konst innehåller utställningen ingrepp i den annars avskalade hallen.

– Det vi gör handlar om att förändra utrymmen, och därför började vi med att undersöka vad som gick att göra här, säger Akay.

"Public private" innehåller allt från dokumentation från olika ödehus, till fysiska föremål, videokonst och hål i väggen. Gemensamt för alla verk är hur do it yourself-kulturen, grafittibakgrunden och ingrepp i det offentliga genomsyrar.

– Vi förändrar miljöer, och ser på offentliga utrymmen lite som vårt vardagsrum. Vi vill sudda ut gränserna mellan vad som är privat och vad som är publikt, vi möblerar om, säger Akay.

Där syns en gigantisk svensk flagga, sydd av företagslogotyper. Där dokumenteras Akay och KP:s operationer på diverse ödehus i Stockholmstrakten. Där finns en hög med intetsägande bokföringspärmar, och dokumentförstörare i taket.

– Vi kom över ett övergivet kontorslandskap, det var precis som att de bara slutat för dagen och gått hem. Deras bokföring fanns kvar, ända från 50-talet. Det fascinerade oss och vi visste att vi var tvungna att göra något av det.

Ordinära pärmar, så långt ifrån konst, som bildar kraftiga slagord i den platta kontorsmiljön är precis vad deras konstnärskap handlar om. De låter vanliga platser, långt ifrån spektakulära vyer, vara målarduk.

– Ofta går det till så att vi upptäcker någon byggnad som står öde, och en idé väcks kring vad vi kan göra med den. Vi tycker om att arbeta på platser där vi får vara ifred, där det vi gör inte börjar spridas på sociala medier utan det är vi själva som har kontrollen över hur det publiceras.

Både Akay och KP har ett förflutet i grafittin, men under 90-talet började de tillsammans utforska nya uttryckssätt. Runt om i landet finns många spår av deras ingrepp, allt från stora bokstavsbrädor under Solnabron i Stockholm till ordet "Förlåt" på Rivhuset i Skellefteå.

– Vi skapar, dokumenterar och sedan lämnar vi det åt sitt öde. Jag tycker om att skapa stort, och vi använder oss alltid av material som finns på plats och som vi hittar, säger Akay.

Där finns också en politisk underton. Ett av fotografierna föreställer ordet "Public" som bildats med hjälp av otaliga skyltar där det står "Privat".

– Det som tidigare varit statligt ägt i Stockholm säljs ut, allt privatiseras. Skyltarna där det står "Privat" blir mer och mer vanliga, så vi bestämde oss för att samla på dem. Och sedan skriva det totala motsatsordet, "Public".

Vi skapar, dokumenterar och sedan lämnar vi det åt sitt öde.

undefined
Tillsammans. Akay och KP har gjort alla verk tillsammans. Akay, som inte vill vara med på bild, berättar att det är första gången utställningen visas i sin helhet. Foto: Maria Wallin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!