Virtual Reality har alltid kittlat fantasin; tänk att få befinna sig mitt i ett fläskigt actionspel med ett redigt bredsvärd i näven, en lavaflod i ryggen och en frustande dödsfascistdemon framför dig som brölar ”Kom då, din jävel!” I praktiken har VR tyvärr mest levererat åksjuka och en massa strul med VR-headsets och kablar som trasslar ihop sig. Dessutom är tekniken svindyr. Idag är VR, föga förvånande, främst en nischprodukt för de riktiga tech-entusiasterna.
På senare tid har dock VR börjat bli intressant på allvar igen. I höstas fick vi bland annat det fantastiska plattformsäventyret ”Astro Bot Rescue Mission” och det beroendeframkallande ”Tetris Effect” som visar potentialen i tekniken, och så sent som förra veckan avslöjade det svenska teknikföretaget Tobii att de tillsammans med HTC släpper ett nytt VR-headset kallat Vive Pro Eye.
Det som gör Vive Pro Eye intressant är att det använder sig av Tobiis ögonspårningsteknik. Med ögonspårning kan kameran se var användaren tittar. På så sätt behöver inte hela bilden vara högupplöst utan enbart det område som är i användarens synfält. Med andra ord kommer det inte längre krävas en monsterdator för 20-30 000 kronor för att driva spelen. Dessutom lär rörelsehanteringen bli bättre, vilket gör att vi förhoppningsvis slipper bli illamående vid längre spelsessioner.
Från att ha varit skeptisk till VR är jag plötsligt nyfiken igen: Kanske är det inte så långt borta ändå innan jag får stå där med bredsvärdet i handen och känna mig tuff, utan att samtidigt vara åksjuk och utan minussaldo på bankkontot.