Sättet som vi äger och konsumerar spel på förändras i rasande takt. För bara några år sedan var jag en stor motståndare till allt vad digitala spel innebär. “Det är inte samma grej som att fysiskt äga spelet!” lät det då. Spola fram till 2019 och digitala titlar utgör cirka 98 procent av mitt spelbibliotek.
Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till hyllor proppfulla med fysiska fodral. Frågan är hur länge jag ens kommer äga spelen digitalt. Vi ser nämligen redan nu hur stora spelaktörer som Microsoft och Sony börjar lansera nya distributionstjänster som funktionsmässigt liknar streaming-tjänster som Netflix.
Sony smyglanserade häromveckan sin tjänst Playstation Now i Sverige, som går ut på att användaren (mot en månadsavgift) kan strömma och ladda ner spel från ett ständigt växande bibliotek. Användaren behöver inte ens strömma spelen på en Playstation 4 utan kan enkelt ladda ner Playstation Now-appen till sin Windows-dator och lira spelet på den.
Räkna med att både Ios- och Android-användare kommer att kunna göra detsamma inom en överskådlig framtid. Microsoft i sin tur filar bland annat på sin nya tjänst xCloud som ska erbjuda liknande funktionalitet för PC och Xbox. Samtidigt har Google något stort på gång som kallas Project Stream och som ska utannonseras på den årliga spelmässan GDC denna vecka.
Oavsett vad du, jag eller kompisens moster tycker om riktningen som Sony, Microsoft, Google och andra stora aktörer tar oss i, går det inte komma ifrån att sättet som vi konsumerar spel på kommer se väldigt annorlunda ut inom några år. Sony har redan gett en fingervisning om framtiden med Playstation Now och jag gissar att vi kommer få se ännu mer av den när Google avtäcker sin spelsatsning i veckan.