Carl Brännström: Står vi inför en samurajinflation?

Många spelnyheter innehåller samurajer.

Många spelnyheter innehåller samurajer.

Foto: David Goldman

Kultur och Nöje2018-09-02 16:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Många spelnyheter innehåller samurajer.

Under Microsofts E3-konferens i juni visade From Software sitt nästa spel, ”Sekiro: Shadows Die Twice” - ett till synes brutalhårt samurajäventyr proppat med katanas, stråhattar och blodiga strykfester. Nästa dag var det dags för Sonys konferens. Där visade de upp ”Ghost of Tsushima” - även det ett ohyggligt läckert samurajäventyr, precis lika knökfullt med katanas och stråhattar. Bara minuter efter ”Ghost of Tsushima” var det sedan dags för avtäckningen av ”Nioh 2” - ytterligare ett brutalhårt samurajäventyr med så många katanas och stråhattar att jag blev snöblind. Och så sent som förra veckan var det dags för en fjärde samurajtitel att utannonseras: ”Onimusha: Warlords” - en uppdaterad version av det klassiska Playstation 2-spelet med samma namn (smockfullt med katanas och stråhattar, givetvis).

Plötsligt har vi en hel uppsjö av högoktaniga samurajspel på gång. Kanske är det rentav en smula för många, där ett eller två av dem riskerar att hamna i skymundan? Både ”Sekiro: Shadows Die Twice” och ”Ghost of Tsushima” ser riktigt fräna ut, där förstnämnda ser ut att bli en härlig mix av ”Bloodborne” och den klassiska ninjaserien ”Tenchu”, och sistnämnda ett episkt och storslaget matinéäventyr.

”Nioh 2” kommer nog också bli bra men det borde ha utannonserats vid ett annat tillfälle istället för att som på E3 klämmas in av bara farten mellan ”Sekiro” och ”Ghost of Tsushima”. Är det någon av ovan nämnda titlar som riskerar att förlora köpare är det just ”Nioh 2”. Jag tror inte heller att ”Onimusha: Warlords” gynnas, men det har å andra sidan fördelen att det släpps först och till reducerat pris. Nästa år får vi se hur sugna folk är på att röja loss iförd samurajskrud, och hur många gånger.--