Carl Brännström: Spelflört på g? Fram med skämskudden

Sexscener i tv-spel? Nej tack.

Sexscener i tv-spel? Nej tack.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Kultur och Nöje2019-01-27 16:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Sexscener i tv-spel? Nej tack.

Det här med romantik och intimitet är något som många spelutvecklare kämpat (och fortfarande kämpar) med att få till. Vem kan glömma den interaktiva sexscenen i ”Fahrenheit”, där spelaren fick styra huvudpersonens juckrörelser till tonerna av en smörig rockballad? Eller sexscenerna i ”Ride to Hell: Retribution”, som var så usla att det hade varit mindre pinsamt att bli påkommen med att titta på riktig porr istället för blockiga 3D-modeller som, fullt påklädda, torrjuckade på varandra i allsköns vågade positioner?

Just nu snurrar ”Assassin’s Creed Odyssey” i min skivläsare; ett superambitiöst storspel som försöker vara både actionspel, piratäventyr, rollspel och lönnmördarsimulator på en och samma gång. Givetvis har utvecklaren Ubisoft även forcerat in möjligheten att flörta med flera av spelets karaktärer (och med lite tur övertyga dem om att nakenbrottas i sänghalmen). Dialogerna är ungefär lika subtila som en långtradare som plöjer genom tysta avdelningen på ett bibliotek.

– Hallå där! Kan du hjälpa mig att döda ett gäng banditer? Du ser ut att veta hur man hanterar ett svärd.

– Jag kan hantera mer än bara svärd, om du förstår vad jag menar… *sexig blinkning*

– Åh, det tror jag nog. Du kanske kan ge mig en privat demonstration senare… i mitt sovrum? *suger på underläppen*

– Åh, du ska få dig en rejäl, stenhård demonstration, det kan jag lova! *blinkar ännu mer*

Det har gått nästan 15 år sedan jag tvingades delta i den där interaktiva älskogen i ”Fahrenheit” och nio år sedan torrjuckareposet ”Ride to Hell: Retribution”, men flörtandet i ”Assassin’s Creed Odyssey” visar att mediet fortfarande har långt kvar innan vi slipper sitta där med skämskudden redo i knäet.