Carl Brännström: Skänk en tanke till kundtjänst i jul

Tänk på alla som jobbar inom handel nu i jul, menar Carl Brännström.

Tänk på alla som jobbar inom handel nu i jul, menar Carl Brännström.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Kultur och Nöje2018-12-16 16:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Tänk på alla som jobbar inom handel nu i jul, menar Carl Brännström.

”Kunden har alltid rätt” är ett av de där uttrycken som jag inte kan begripa hur det överhuvudtaget kom till. Kunden har inte alltid rätt. Kunden har snarare nästan alltid fel. Det här blev kristallklart för mig när jag för några år sedan jobbade i kundtjänst för en stor elektronikkedja och på daglig basis försökte förklara innebörden av handhavandefel, att Wii och Wii U inte är samma sak, att Samsung inte tillverkar Ipads och att öppettiderna minsann visst står i annonsbladet.

När julkommersen nu är i full rullning och människor tenderar att förvandlas till stressade rövhattar går tankarna tillbaka till de där själadödande dagarna i kundtjänsten, när monitorn visade röda telefonköer och varannan kund skulle hålla ett helt öppningsanförande om hur förjävligt det var att de behövt vänta så länge på sin tur. Jag tänker också på de arma satarna i butiker som måste lyssna på ”Feliz Navidad” åtta timmar per dag samtidigt som en kund står och gormar i ansiktet på dem om returer hit och defekter dit (och har helt fel, förstås).

Det krävs ett tålamod av astronomiska proportioner för att hantera många kunder. Ett psyke hårt som granit och ett leende lika avväpnande som en kattvideo. Det är långt ifrån alla som klarar av det.

Därför vill jag skänka en tanke till dessa brandsjälar. Dessa moderna spartaner som ståndaktigt står emot flodvåg efter flodvåg av dumma kundfrågor. Som behåller lugnet oavsett hur mycket det skriks och gormas och stormar. Ni är fyrljuset i mörkret. Ni är limmet som håller ihop hela julhandeln. Kämpa på, era vackra jävlar.