I veckan släpptes en bomb i spelvärlden. En bildlig bomb, bör tilläggas. Ingen kom till fysisk skada, såvida vi inte räknar in svimningar och akut andnöd. Valve – studion bakom spelplattformen Steam och legendariska titlar som ”Half-Life”, ”Counter-Strike” och ”Portal” – meddelade att de har ett helt nytt ”Half-Life”-lir att visa upp. Det är det första spelet i serien på tolv år. Det rör sig dock inte om ”Half-Life 3” utan en VR-titel vid namn ”Half-Life: Alyx”.
Beslutet att producera ett ”Half-Life” för virtual reality är kontroversiellt i många konservativa gamers ögon. Jag ska inte sticka under stolen med att jag också helst hade sett en mer traditionell fortsättning i form av ett ”Half-Life 3” för PC och konsoler – utan krav på klumpig VR-utrustning. Å andra sidan känns Valves designval ganska logiskt. Jag menar, kolla på de tidigare huvuddelarna i serien: Det första ”Half-Life” var revolutionerande i hur det berättade en historia i ett FPS-spel. Uppföljaren fortsatte att höja ribban genom att introducera en fysikmotor som fick konkurrenterna att framstå som obsoleta. Det är klart att Valve vill fortsätta att flytta fram gränserna, och då är ju virtual reality fullt av möjligheter. Det rör sig dessutom inte om ett fjuttigt gimmick-lir utan ett redigt ”flagship VR game” enligt Valves egna utsago.
VR-utrustning kostar en hel del och känns ofta lite för otymplig för att att det ska vara njutbart att använda den, men är det någon spelserie som kan få mig (och säkert cirka en miljon andra gamers) att tänka om och hosta upp slantarna – då är det ”Half-Life”; serien som alltid nyskapar. Och som den kan nyskapa i virtual reality.