Om du, som jag, har en fäbless för sotig rollspels-postapokalyps, vågar jag tippa på att du också kände en smula besvikelse när Bethesda utannonserade "Fallout 76” förra sommaren. Bethesda – spelstudion bakom bland annat legendariska "The Elder Scrolls”- serien – gick med "Fallout 76" helt ifrån vad ”Fallout” vanligtvis förknippas med. Istället för ett rollspel med dialogval och förgreningar i berättelsen fick vi ett massivt, halvtrasigt multiplayerspel.
Tajmingen kunde inte ha varit bättre för konkurrenten Obsidian. När "Fallout"-fansen surade som mest drämde Obsidian till med en trailer för sitt eget spel: ”The Outer Worlds”. Spelet saknade visserligen "Fallout" i titeln, men med sitt fokus på story, karaktärer och sina rollspelsinslag såg ”The Outer Worlds" ändå mer ut som ett riktigt "Fallout" än styggelsen som Bethesda precis visat upp. ”The Outer Worlds” blev en publikfavorit på mindre än fem minuter och Bethesda bidrog onekligen själva till ”The Outer Worlds” succéavtäckning.
Det skulle inte heller bli sista gången som Bethesda indirekt bistod sin konkurrent. För drygt en vecka sedan, den 25 oktober, släpptes ”The Outer Worlds”. Samma dag gick Bethesda ut med en stor nyhet om att ”Fallout 76” fått privata servrar. För att ta del av dem behöver spelare hosta upp 154 kronor i månaden, eller 1 229 kronor för en helårsprenumeration.
Nyheten mottogs inte väl. Spelforumen kokade av ilska. Vilken förbaskad tur då att ”The Outer Worlds” släpptes samma dag. Spelet som är vad ”Fallout 76” borde ha varit från första början. Spelet som inte tigger 154 kronor av dig varje månad. Hurra, länge leve "The Outer Worlds"! Brinn, "Fallout 76", brinn!
Sett till vilken fantastisk (och alltjämt ofrivillig) lobbygrupp Bethesda varit för konkurrerande studion Obsidian måste ju Bethesda rimligen vara infiltrerat av Obsidian-personal. Hur kan en studio annars vara så skicklig på att framställa konkurrenten i så mycket bättre dager?