Carl Brännström: Några reor måste bort

Visst har vi för många reor, menar Carl Brännström

Visst har vi för många reor, menar Carl Brännström

Foto: Jessica Gow/TT

Kultur och Nöje2018-11-25 18:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined
Visst har vi för många reor, menar Carl Brännström

Det börjar bli lite löjligt nu. Vid publicering av den här krönikan är det Cyber Monday, som är e-handelns egna Black Friday. Den har föregåtts av den riktiga Black Friday, som av somliga butiker spätts ut till en hel vecka och döpts till Black Week. Innan dess har vi fått smaka på den nya, fräcka shoppingdagen Singles Day.

Jag tänker inte börja raljera om ohållbar konsumtion och spä på vissas klimatångest nu – det finns det alltid någon annan som gör. Istället vill jag ondgöra mig över hur trist det känns med fyra reor på rad. Det känns liksom inte som en superrea värd att se fram emot när den mer eller mindre bara byter namn och rullar vidare i över en vecka. Det är lite som när butiker dödar julstämningen med att spela julmusik och kränga julmust och tomtefigurer redan i oktober.

För att mildra klimatångesten hos somliga och göra Black Friday spännande för sådana som mig igen kommer här ett förslag: Singles Day, som började som en sorts protestdag i Kina mot Alla hjärtans dag, borde vara en dag för stilla kontemplation av vad det innebär att vara i eller utanför en relation och hur jaget definieras av den egna relationsstatusen.

Black Week i sin tur skulle kunna handla om minskad energikonsumtion. Tänk på det som en slags kompensation för den ohälsosamma konsumtion som reorna uppmuntrar till. Säg att elen ryker. Poff! Folk flämtar till. Black Week har startat. Nu väntar totalt mörker i fyra dagar. Kyla och misär. Dagarna går. Surfplattan slocknar. Mobilen dör. Teven vill inte starta. Är det dag eller natt? Ingen vet, allt är svart. Undergångsstämning råder. Sedan tänds plötsligt ljusen i skyltfönstren. Barnen gnuggar sig i ögonen. Varde ljus, det är Black Friday!