En av spelvärldens mest kända och ikoniska spelskapare, Hideo Kojima, har varit sugen på att göra film under hela sitt yrkesliv. Det märks med råge i hans ”Metal Gear Solid”-serie, där fjärde delen bland annat innehöll en filmsekvens på närmare 90 minuter. Just nu är Kojima aktuell med ”Death Stranding” till Playstation 4 och precis som hans tidigare titlar handlar det om ett extremt filmiskt äventyr, proppat med många och långa filmsekvenser med en 3D-scannad Norman Reedus i huvudrollen.
I samband med premiären av ”Death Stranding” undslapp Kojima att han har planer på att göra just en film. Vad det blir för sorts film vet nog inte ens han själv i dagsläget, men tanken på en renodlad långfilm signerad en av spelvärldens mest bisarra och unika berättare är både fascinerande och en smula skrämmande. Kanske mest skrämmande.
Hideo Kojima må ha en magisk förmåga att slänga ihop till synes helt skilda teman och toner i sina berättelser och få dem att funka tillsammans. ”Death Stranding” är exempelvis i ena stunden gripande vackert och melankoliskt, för att i nästa ögonblick dyka ner i ren kiss- och bajs-humor. Men Kojima är också ibland en notoriskt dålig berättare.
Inte minst när det gäller exposition: Kojima ska prompt hamra in alla sina budskap genom långa, tradiga monologer, gång på gång. Karaktärernas motiv ska ältas och förklaras i oändlighet. Begrepp som ”less is more” och ”kill your darlings” är helt främmande i Kojimas värld. Spelaren ska inte tänka själv, spelaren ska undervisas.
När vi pratar just spel överväger Kojimas skicklighet som speldesigner hans brister som berättare, men ska han ge sig på filmmediet blir det desto tuffare. Gemene biobesökare lär inte uppskatta att bli skriven på näsan om precis allting. Å andra sidan är Kojima även en hejare på att regissera coola actionsekvenser, ofta involverande cyborgninjor med vassa svärd. Sånt funkar ju alltid på bioduken.