Carl Brännström: Ett nytt hopp för “Star Wars”-spel

Kultur och Nöje2019-04-28 16:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Festivalen Star Wars Celebration gick nyligen av stapeln i Chicago och förutom premiärtrailern av “Star Wars: Episode IX” var en de största höjdpunkterna den första visningen av “Star Wars Jedi: Fallen Order”.

Sistnämnda är något så ovanligt som ett single player-äventyr i ”Star Wars”-universumet utan vare sig loot boxes eller mikrotransaktioner där spelaren uppmanas köpa saker för riktiga pengar inuti spelet - utgivet av stora stygga EA som vanligtvis är synonymt med just loot boxes och mikrotransaktioner.

Även om trailern för spelet var ganska intetsägande med en blek huvudperson och en ännu blekare skurk, förstår jag ändå den hype som spelet skapat. Det har inte släppts ett riktigt single player-spel baserat på Star Wars på flera år (nej, “Lego Star Wars” räknas inte). Ett tag kunde fansen glädjas åt att “Uncharted”-skaparen Amy Hennings jobbade på ett lovande projekt som också var ett actionäventyr i tredjeperson, tills EA vaknade på fel sida en morgon och bestämde sig att lägga ner det.

Istället har fansen i flera år fått nöja sig med olika iterationer av “Lego Star Wars” och “Star Wars Battlefront”. I skrivande stund har EA inte visat upp några riktiga spelsekvenser från “Star Wars Jedi Fallen Order”, och även om de första intrycken var något av en axelryckning, vågar jag ändå hoppas och tro att det kommer att bli bra. Bakom spakarna sitter utvecklaren Respawn Entertainment som med enspelarkampanjen i “Titanfall 2” visade att de är precis lika duktiga på att snickra ihop single player-äventyr som storskaliga multiplayerlir.

Att EA har lovat att inte svärta ner spelet med diverse skräp som mikrotransaktioner visar ju också att de nyktrat till lite och hört vad många “Star Wars”-fans ropar efter. Vem vet, blir “Star Wars Jedi: Fallen Order” en framgång kanske EA rentav vågar slopa miktrotransaktionerna i nästföljande “Star Wars”-spel också.