Nyligen släppta "Dreams" till Playstation 4 är mer än bara ett spel; i sin essens är det ett paket verktyg som låter oss skapa våra helt egna äventyr. Jag har sett Youtube-videos på alltifrån "Dark Souls"-kopior till återskapade scener ur det ännu ej släppta "Ghost of Tsushima ". Ingen genre verkar omöjlig att ta sig an, vare sig det handlar om actionspel, gamla hederliga peka- och klicka-äventyrsspel, shooters eller sidscrollande plattformarslir. Media Molecule – studion bakom “Dreams” - har skapat något väldigt speciellt, väldigt imponerande. Kommer jag skaffa "Dreams" då ? Absolut inte.
För mig är "Dreams", precis som "Super Mario Maker" och andra liknande titlar, roliga att betrakta på avstånd. Det är kul att se vad folk hittar på. Bara fantasin tycks sätta gränserna. Men jag har absolut inget intresse av att köpa det själv, sätta mig in i hur allting funkar och sedan börjar pussla och knåpa ihop egna banor.
Tid och ork finns inte, tyvärr. Samtidigt kan jag bränna otaliga timmar i att spela om 90-talspärlan "Final Fantasy VII" på Nintendo Switch, eller spendera en kväll med att jaga Trophies i det redan avklarade “Days Gone”. Motsägelsefullt? Absolut, men så jobbar kugghjulen i denna hjärna.
Det är en jäkla tur att alla inte är som jag. Då hade vi aldrig fått spel som “Dreams”. De kreativa själarna på Media Molecule hade fått ägna dagarna åt att producera våldsromantiska actionlir istället, med bistra karlar i huvudrollerna, som mumlar om hämnd och skjuter skarpt. Vilket slöseri det hade varit.