I höst är det inte bara westernspelet "Red Dead Redemption 2" och "Call of Duty: Black Ops 4" som skriker efter vår uppmärksamhet – "Fallout 76" ger sig också in i matchen om vilken titel som som kan knycka mest tid. Till skillnad från tidigare delar i serien är "Fallout 76" inget renodlat actionrollspel utan ett stort onlineactionäventyr där fokus skiftat från berättelse, karaktärer och rollspelande till… mängder av spelare som springer runt i hiskeligt fula, lågupplösta miljöer och skjuter varandra och samlar loot. Åtminstone är det så det ser ut att döma av de förhandstester och förhandsvisningar som dykt upp den senaste veckan. Det ser gravt daterat ut med Xbox 360-lågupplösta texturer, hackande bilduppdatering och ett sövande tempo.
Det räcker med en snabb sökning på titeln på diverse spelforum för att märka att jag inte är ensam om att vara milt sagt besviken på den riktning som Bethesda tagit med "Fallout 76". Redan i föregångaren "Fallout 4" var själva rollspelsaspekten rejält nedtonad jämfört med "Fallout: New Vegas”. Det var sällan det gick att lösa en situation på andra sätt än att dra pistolerna och skjuta sig ur den. Dialogvalen var också färre till antalet och mer betydelselösa för hur berättelsen vidareutvecklades.
Efter kritiken mot "Fallout 4" hoppades jag på bot och bättring från Bethesda men istället verkar vi få ett spel som får fyran att framstå som rena "Baldur's Gate" i rollspelskomplexitet. Jag ser inte hur "Fallout 76" ska kunna tävla mot Rockstars "Red Dead Redemption 2" i höst, eller ens "Call of Duty" för den delen. Utöver titeln och de återanvända texturerna är det inte mycket som känns igen från vad ”Fallout”-spelen brukade stå för och jag tvivlar på att även de mest trogna fansen kommer bli långvariga i den nya onlinevärlden.