Berör inte på djupet

Norrans recensent beskriver Heinz Holligers album "Aschenmusik" som tight och välspelat men det finns ett störningsmoment.

Foto: Norran

Kultur och Nöje2014-09-10 15:00

Den schweiziske oboisten, dirigenten och kompositören Heinz Holliger (f. 1939) har länge varit fascinerad av Robert Schumanns liv och musik. En av den tidiga romantikens allra främsta företrädare ändade sina dagar på mentalsjukhus efter ett misslyckat självmordsförsök. Den gräns som skiljer kreativitet från vansinne är ”tunn och genomskinlig”, som den italienske läkaren Cesare Lombroso konstaterade redan på 1860-talet. Fyra verk av Schumann och insprängt som en modernistisk ö i ett romantiskt hav Holligers egen ”Romancendres”, en komposition som refererar till Schumanns förlorade celloromanser, som hans livskamrat Clara brände strax innan hon själv dog. Mest spelad av Schumanns verk är violinsonaten i a-moll (här i en version för oboe d’amore och piano). Intressantast är ”Sechs Stücke in kanonischer Form für Oboe d’amore, Violoncello und Klavier”, här i Theodor Kirchners version för pedalflygel, ett piano med pedalklaviatur, ett övningsinstrument för orgelspel. Till sin hjälp har Holliger cellisten Anita Leuzinger och pianisten Anton Kernjak. Det är tight och det är välspelat, men också stundtals lite ytligt.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!