Jag funderar påett skapa ett spel, en sorts frågesport med titeln ”Är det ett pr-trick eller är de dumma i huvudet?”. Reglerna är extremt enkla: Ta valfri sexistisk eller förlegad kampanj och så får man gissa på pr-trick eller om skaparna är dumma i huvudet.
Detta går naturligtvis applicera på mycket. Senaste nu när det visade sig att Hasbro till stor del uteslutit karaktären Rey från sina sina Star Wars-produkter.
Bland gav man ut ett monopol och en låda med figurer där man helt sonika valt att exkludera henne trots att hon är en av huvudrollerna. Man la dit en ”namnlös stormtrooper” istället och hoppades på att ingen skulle märka något.
Folk märkte det.
Och lite försiktigt började frågan ställas, varför tar ni bort just den kvinnliga karaktären? Och här förs tanken till alternativ nummer ett, alltså ett pr-trick. För snabbt trendade hashtaggen #wheresrey? på twitter och jag tänker att Hasbro förutspådde att folk skulle bli förbannade och därmed sprida gratisreklam via sociala medier.
Jo,jag tror att de är så cyniska.
Deras egen förklaringär att Rey exkluderades för att man inte ville avslöja något av handlingen. Detta är naturligtvis nonsens. Långt innan filmen släpptes stod det klart att Rey hade en stor roll och detta dravel till ursäkt förklarar ju inte att man inkluderade alla andra figurer.
En person som var närvarande på möten med Disney och Lucasfilm har dessutom avslöjat att Rey var en stor del av filmens merchandise från början men att handlarna krävde att hon skulle plockas bort. Tydligen lät det så här: ”Vi vet vad som säljer. Ingen pojke vill ha en produkt med en kvinnlig karaktär på.”
Att förutsätta attpojkar inte kan uppskatta ascoola Rey där fel. Att förutsätta att bara pojkar gillar ”Star Wars” är ännu mer fel.
Så i det här fallet är alltså alternativ nummer två glasklart rätt. De är dumma i huvudet.