För ett antal år sen var jag i Jörn med min fru för att gå på ett evenemang i Folkparken. Vi mötte andra Jörnsbor, inklusive några som inte visste om att hon var tillsammans med mig, som kommer från Risliden i Norsjö kommun.
En av dem spände blicken i mig och sa: "När jag var ung for vi till Norsjö bara för att spöa upp folk."
Sen följde en beskrivning av just det; hur man samåkte när det var dans på Rännaren i Norsjö, men aldrig betalade in sig för det var inte syftet med kvällen.
På vägen hem skrattade jag åt det där, och hur tiderna förändrats på bara några år. Sådana dumheter hade ju jag varit förskonad från. Min fru tyst en stund innan hon motvilligt erkände: "Jag reagerade faktiskt på att Jörnsborna som var yngre än mig umgicks så obehindrat med Bolidenborna. Och det tyckte jag inte alls om..."
För henne var Boliden den stora fienden under skoltiden och det satt kvar. Jag undersökte saken vidare och frågade min pappa om Risliden var inblandad i någon rivalitet på hans tid.
"Jaasi", sa han, "Kalvträskarna tyckte vi ju aldrig särskilt mycket om."
Men han mindes också att i hans barndom fanns det rivalitet mellan olika familjer och delar av byn. Varje ort och generation har dragit olika gränser för vilka som var "vi" och "dom”. Man fruktar det man inte känner, men utvecklingen gör det lättare att träffa personer från andra platser och inse att de förutfattade meningarna kanske inte alltid stämmer.
Nu har Skellefteå uppmärksammats på grund av personer som inte har kommit längre i utvecklingen än att de tycker det är viktigt att skilja personer åt på grund av ursprung, och högljutt påpeka det dessutom.
Jag har sett filmen som visar det som Farzana Khatibi utsattes för, och konstaterar att de som gick till angrepp mot Farzana tycker jag inte om – oavsett hur deras släktträd ser ut.