För 30 år sedan gjorde en motbjudande huvudfoting entré i serie-Sverige. Herman Hedning hette han, och varannan vecka fyllde han en halvsida i serietidningen Fantomen med vulgära skämt.
Herman och hans urtidskumpaner Lilleman och Gammelman blev snabbt läsarfavoriter, och tecknaren Jonas Darnell fick förlika sig med tanken att detta skulle han bli förknippad med för evigt.
Nu verkar inte Jonas haft något emot det, och 1998 tog den bollformade isterbuken Herman klivet från utfyllnad i Fantomen till att bli huvudserie i en egen tidning.
Ytterligare en framgång som älskades av en hängiven publik. Men – försäljningen har minskat, som för så många andra tidningar. I slutet av 2018 kom beskedet att förlaget Egmont lägger ner Herman Hednings serietidning på grund av minskad lönsamhet.
Är detta spiken i kistan för en av Sveriges mest egensinniga serieskapelser? Nja, det verkar inte så. Det som inte är lönsamt för Sveriges största serieförlag kan mycket väl vara lönsamt för någon annan – i det här fallet Jonas Darnell själv, som nu satsar på att starta ett eget förlag.
Darnell är en driven entreprenör som redan tagit fram Herman Hedning-öl och gett ut samlingsalbum i egen regi, men en regelbundet utgiven tidning är en helt annan typ av åtagande.
Just nu pågår en Kickstarterkampanj för Herman Hednings serieförlag, som redan passerat sitt första mål och även uppfyllt bonusmål på vägen – till exempel kommer Jonas Darnell att besöka Nordsken i år.
Senaste Skellefteåbesöket gjorde Jonas 2014, och sedan dess har mycket hänt för både Herman Hedning och Nordsken.
Vi lever i ett föränderligt medieklimat, där traditionella serietidningar inte är ensamma om att kämpa för sin överlevnad. Men om det är någon som kan klara det, så är det kanske en grottmänniska med spikklubba och ovårdat språk.