Utöver hårdvara (som kostar en rejäl slant) krävs ofta ett ilsket trixande med inställningar och ett förbannat trassel med kablar, och så måste det såklart frigöras utrymme i rummet så det går att skrikvifta med armarna utan att riskera att dänga till den där sköra porslinsvasen med din farmors prisvinnande raskatts aska. Inte vidare plug-and-play-familjevänligt.
Samtidigt är det förbaskat synd att det ska vara så många trösklar, för när hårdvaran väl är på plats, kablarna sitter där de ska och porslinsvasen med den kremerade raskatten är säkrad kan VR erbjuda helt nya nivåer av inlevelse. Fjolårets eminenta ”Half-Life: Alyx” – spelvärldens första, riktiga blockbuster-spel helt utvecklat för VR – visade vilken underbar potential det finns i tekniken: Skådeplatsen City 17, som i tidigare ”Half-Life”-titlar bara kunnat betraktas genom en skärm, blev verklig, och den gick att interagera med på sätt som aldrig hade varit möjligt med en handkontroll eller en mus och tangentbord.
Jag hoppas och tror att vi snart står inför en ny fas där virtual reality-utrustningen blir mer lättillgänglig. På PC-sidan finns redan prisvärda alternativ som Oculus Quest 2; ett allt-i-ett-headset med ett stort spelbibliotek och som inte ens kräver att du ansluter det till en dator.
Mest tilltro sätter jag dock till konsoltillverkaren Sony: Nyligen avslöjade företaget att de jobbar på ett nytt VR-system för Playstation 5. Det utlovades högre upplösning, bättre synfält än i det headset som lanserades till Playstation 4, och bara en sladd att koppla in. Utan att ha så mycket mer än så att gå på blir jag ändå lite svettig när jag tänker på potentialen.
PS VR till Playstation 4 var kanske inte den mest avancerade VR-produkten och Playstation 4 var definitivt inte den modernaste hårdvaran att spela på, men det hindrade inte utvecklare från att släppa ett gäng riktigt trevliga VR-spel såsom ”Ghost Giant” och ”Astro Bot Rescue Mission”.
Med ny, förbättrad VR-utrustning och den extra krämen i Playstation 5 blir det troligen både enklare att komma igång samt ännu häftigare spelupplevelser för de som provar. Förhoppningsvis ger det ringar på vattnet och skapar fler köpare, vilket i sin tur gör att fler utvecklare vågar satsa på mer påkostade VR-titlar. Tänk om vi om några år har ett helt gäng VR-spel i samma kaliber som ”Half-Life: Alyx” att välja mellan? Tanken är nästintill erotisk.