Samtliga dags- och kvällstidningar lyste med din frånvaro i tidningsställen, men på golvet intill kassan såg jag en tidningshög med Norrans framsida högst upp. Jag hade anlänt till butiken en halvtimme innan stängning och att personalen plockat undan tidningarna en halvtimme innan stängning får man kanske acceptera.
Men när jag frågade hur tidigt man måste vara på plats för att vara säker på att hinna köpa dagens tidningar fick jag svaret att de plockas bort en och en halv timme innan stängning! Och inte nog med det, framsidorna rivs bort så att de är osäljbara även om någon efterfrågar tidningarna senare. Högen jag såg intill kassan bestod bara av framsidor.
Jag undrade såklart varför butiken inte sålde Norran de sista nittio minuterna innan stängning. "Vi säljer så lite av tidningarna på kvällen" blev svaret. Det tror jag det, när man inte KAN köpa tidningarna på kvällen!
En bensinmack blev räddningen både denna och nästa dag när dödsrunan publicerades och vi ville ha fler exemplar även av denna och det är just kvällstid som passar för vår del.
Jag är ju djupt insyltad i tidningsbranschen, inte bara för Norrans räkning. Alla som jobbar med tidningar vet att trots stort intresse för att läsa så är det tufft att hitta köpare för tryckta tidningar. Därför är det extra surt att inte ens butikerna som säljer tidningarna vill sälja så mycket som möjligt. Det känns lite tröstlöst när butikerna minskar sina tidningsställ, tar in färre titlar och alltså inte ens låter dags- och kvällstidningar finnas till försäljning de sista nittio minuterna innan stängning. I min värld har varje sålt exemplar betydelse och det bör gå att avrunda tidningsförsäljningen närmare stängning än så.
Ett annat fenomen som jag och andra tidningsköpare över hela landet har lagt märke till är problemen som uppstår när det finns flera tidningar med liknande titlar. När Fantomens julalbum kommer ut i butik, är det många butiker som plockar bort det aktuella numret av den vanliga Fantomentidningen. Antingen på grund av okunskap (trots att de stora skillnaderna i format borde ge en hint om att det är en separat titel) eller platsbrist (trots att julalbumen i regel distribueras tillsammans med ett separat tidningsställ).
Sommar och jul ges det ut extra många tidningar, eftersom folk i allmänhet är mer sugna på läsning dessa tider på året. Det är alltså meningen att dessa specialutgåvor ska gå att köpa vid sidan om ordinarie tidning, inte att de ska ersätta varandra. Det är en viktig period för tidningsutgivarna, och man räknar med att butikerna också förstår det.
Många tror att en övergång till digital publicering ska göra underverk för tidningar och böcker, men att få rimligt betalt är svårt. Den största kostnaden (åtminstone innan pappersbrist och skenande tryckpriser) är för att producera innehållet, oavsett om tidningen trycks eller inte. Men många förväntar sig att digitala tidningar ska vara i det närmaste gratis. Än så länge är försäljningen av papperstidningar det som betalar för att nytt innehåll produceras, och vi som lägger ner själ och hjärta på att skapa innehållet behöver även engagerade butiker och säljare för att det ska gå runt.