Väntar någon fortfarande på ”Beyond Good & Evil 2”?

Ett spel som jag verkligen inte begriper mig på är ”Beyond Good & Evil 2”. Om det ens kan kallas spel i dagsläget. En mer passande beskrivning skulle nog vara ”gigantiskt slöseri med pengar”. Det har gått 14 år sedan det utannonserades med en förrenderad trailer. Sedan dess har utvecklaren Ubisoft dinglat små aptitretare framför oss med årslånga mellanrum, senast i form av en pre-alpha-visning 2018.

Vid det här laget har vi alltså väntat längre på ”Beyond Good & Evil 2” än vi behövde vänta på det ökända ”Duke Nukem Forever”. Det skriver Norrans krönikör Carl Brännström.

Vid det här laget har vi alltså väntat längre på ”Beyond Good & Evil 2” än vi behövde vänta på det ökända ”Duke Nukem Forever”. Det skriver Norrans krönikör Carl Brännström.

Foto: Anders Wiklund/TT

Krönika2022-12-18 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har det dykt upp nya komprometterande uppgifter. Tom Henderson på sajten Insider Gaming säger sig ha fått ta del av bild- och videomaterial från spelet som antyder att utvecklingen har startat om sedan 2018-demonstrationen. Startat om, ja. ”Beyond Good & Evil 2” är med andra ord fortfarande i ett väldigt tidigt stadie – 14 år efter att det utannonserades. Vid det här laget har vi alltså väntat längre på ”Beyond Good & Evil 2” än vi behövde vänta på det ökända ”Duke Nukem Forever”.

Det är så många frågetecken som omger det här projektet. Varför det ens heter ”Beyond Good & Evil 2” har jag aldrig förstått. Utöver några enstaka bekanta ansikten ser det inte ut att ha mycket gemensamt med originalspelet. Första ”Beyond Good & Evil” är ett ganska enkelt, charmigt actionäventyr med en tecknad estetik. Med tvåan verkar utvecklarna ha siktat på ett mer barnförbjudet open world-äventyr där det vrålas varianter på ”fuck!” och där spelaren skapar sin egen rymdpirat-avatar, utforskar städer och flyger mellan planeter.

Istället för att fortsätta spinna vidare på det som gjorde ettan så omtyckt tycks Ubisoft ha gett sig tusan på att forcera in ännu ett av sina varumärken i sin beprövade open world-mall med expansiv online-funktionalitet. Det har aldrig varit tydligt vem den här uppföljaren riktar sig till. Jag ser inte hur varken fans av originalet eller nya konsumenter skulle vara särskilt intresserade av det. De som inte är bekanta med föregångaren hade säkert varit lättare att locka om spelet inte haft en tvåa i titeln.

Stämmer det att utvecklingen startat om är jag dock nyfiken på i vilken form vi slutligen kommer att få se spelet. Med lite tur är ambitionerna om ett gigantiskt online-rymdepos lagda på hyllan. Kanske har någon producent rentav nyktrat till och sagt: ”Fuck it, vi gör ett single player-äventyr på tio timmar istället.” Det hade varit en behövlig och önskvärd ”nedgradering”. Då skulle i alla fall gamla fans ha en anledning att se fram emot det. Vi får se hur de resonerat nästa gång spelet visas upp – när nu det blir. Kanske nästa år? 2024? 2030?