Theodor Ekenstedt: En #metoo-våg i spelindustrin

Under förra helgen föll den första dominobrickan i en #metoo-uppresning av äckel inom spelindustrin. Och jag stod nära nog att se dem falla.

Senaste tiden har spelindustrin genomgått ytterligare än våg av #metoo-avslöjanden.

Senaste tiden har spelindustrin genomgått ytterligare än våg av #metoo-avslöjanden.

Foto: Ted S. Warren

Krönika2020-06-26 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har fått en intensivkurs i cancel culture, samtycke, vett-och-etikett när överlevare talar ut … ja, jag hade mycket att lära. Jag tar det från början.

Jag har lyssnat obscent mycket på en "Destiny 2"-streamern SayNoToRage. Han skapar innehåll som kan liknas med ett hederligt Ring P1 fast för "Destiny 2". Sedan universitet stängde campus har jag lyssnat på SayNoToRage varje vardag, som radio i bakgrunden. På grund av utegångsförbud och distansarbete i USA har många andra också gjort det. Han har blivit riktigt stor, bland de största inom "Destiny 2". Han har också varit öppen med att han varit i terapi de senaste två åren, på grund av något slags okänt mörker. Han har fru och två barn.

Så, det hela började i lördags när den kvinnliga streamern JewelsVerne twittrande följande:

”… the time I played an entire card game with a notable streamer's hand on my thigh the whole time and was then basically asked for sex”, varpå hon namedroppade SayNoToRage.

Ett flertal andra kvinnliga Twitch-streamers slöt upp. Alla vittnade om samma mönster: sexuella ofredanden och ovälkomna närmanden. Klimax kom när mindfulness-streamern SheSnaps postade en intim och utförlig artikel om sin erfarenhet med SayNoToRage. Jag ska erkänna att jag vid första anblick tyckte det såg ut som en socialt udda person som inte lärt sig spelreglerna i sociala interaktioner, en sådan som försöker vara smooth fast det bara blir fel … och ja, jag skäms att erkänna att jag även innerst inne ifrågasatte SheSnaps trovärdighet.

Detta skulle jag snabbt omvärdera, när fler och fler kvinnor bröt tystnaden. SayNoToRage blev första dominobrickan. Därefter följde en rad andra streamers, först i "Destiny 2"-sfären, men det slutade inte där. Hela spelindustrin utsattes för avslöjanden.

Och hur gick det då för SayNoToRage? Han försökte säga förlåt två gånger: 100 procent skämskudde båda gångerna. Han har inte synts eller hörts sedan dess. Det är sorgligt, å ena sidan, att försöken att bekämpa sina inre demoner med terapi varit förgäves, då de inte kan mäta sig ett dugg mot kraften hos Twitter och cancel culture. Å andra sidan, som en av hans närmsta (före detta) arbetskollegor, Clintus, poängterar: Alla kan göra fel, alla kan få förlåtelse, men man måste ändå äga sina konsekvenserna. Och det är de han nu får göra.