Jag spelar det med konstant gapande mun och skulle egentligen behöva en handduk på golvet för att fånga upp mitt saliverande. Så bra är det. Men! Även om Kratos senaste vikingaäventyr är en stilstudie i starkt narrativ och absurt välputsat gameplay svärtas det ner av en liten men ack så irriterande detalj: Santa Monica Studio vägrar låta oss spelare komma på hur vi ska lösa pussel på egen hand. Jag har knappt inhalerat innan Atreus, Mimir eller annan följeslagare skriker ut den exakta lösningen på problemet (som jag oftast inte ens hunnit identifiera).
Samma skit förekom i ”Horizon: Forbidden West” som släpptes tidigare i år. Även det ett stort, påkostat Playstation-äventyr. Vår pratglade protagonist Aloy kunde inte hålla truten stängd i mer än några sekunder innan hon kände sig nödgad att berätta vad om behövde göras för att komma vidare. Börjar vi se ett mönster? Är Sony-ägda spelutvecklare som Santa Monica Studio och Guerilla Games rädda att deras kunder ska stänga av spelen och aldrig röra dem igen om de fastnar i mer än 20 sekunder? Att vi ska ställa oss upp framför teven och utbrista ”Det är för lite handhållning!”
Det märkliga är att både ”Horizon: Forbidden West” och ”God of War Ragnarök” innehåller massor av inställningsmöjligheter för att göra spelen tillgängliga för så många som möjligt. Och det är förstås bra. Men varför inte inkludera en inställning där spelaren kan justera hur mycket hjälp de vill ha när de ställs inför ett pussel? ”Star Wars Jedi: Fallen Order” löste det på ett snyggt sätt: Om du satt fast tillräckligt länge på ett visst ställe dök det upp en diskret förfrågan i stil med ”Säg till om du vill ha hjälp” – sedan fick spelaren bestämma om de ville ha det eller inte.
Jag begriper inte. Varför ens göra sig besväret att implementera ett pussel när du inte tänker låta någon komma på lösningen? Det tar ju bort hela tillfredsställelsen. Som tur är verkar ovan vara ett återkommande klagomål hos många som köpt ”God of War Ragnarök” så förhoppningsvis får vi en uppdatering som åtgärdar problemet. Sedan får vi hålla tummarna att Santa Monica Studio och de andra Sony-utvecklarna visar större förtroende för sina kunders hjärnkapacitet och tålamod framöver.