Playstation behöver god publicitet i höst

Förra veckan bjussade Sony på en drös spelnyheter och trailers för kommande Playstation-titlar. Hetast av dem var (såklart) höstens stora actionepos ”God of War: Ragnarök”; andra delen i ”God of War”-nystarten där Kratos och sonen Atreus fortsätter smiska ihjäl allsköns nordiska gudar och annat mytologiskt slödder.

”Efter flera tveksamma affärsbeslut och otydlig kommunikation gentemot sina kunder behöver Sony få till en fullträff med ”God of War: Ragnarök” i höst. För just nu känns den gamla Playstation-sloganen ”For the players” både djupt begraven och bortglömd.” Det skriver Norrans krönikör Carl Brännström.

”Efter flera tveksamma affärsbeslut och otydlig kommunikation gentemot sina kunder behöver Sony få till en fullträff med ”God of War: Ragnarök” i höst. För just nu känns den gamla Playstation-sloganen ”For the players” både djupt begraven och bortglömd.” Det skriver Norrans krönikör Carl Brännström.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Krönika2022-09-18 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För undertecknad var visningen av ”Ragnarök” första gången på länge som jag kände entusiasm som Playstation-ägare. I övrigt har det varit ett ganska prövande år.

Till att börja med är tillgången på Playstation 5-enheter fortfarande väldigt begränsad. För att göra det ännu surare för de som inte lyckats lägga vantarna en konsol på har Sony nyligen också höjt priset på båda modellerna (cirka 500 kronor i Sverige). För oss som faktiskt äger ett exemplar har det heller inte varit idel glädjeskutt framför teven.

Lanseringen av ”Horizon: Forbidden West” i februari föregicks av förvirring där Sony först lovade att en uppdatering från Playstation 4 till Playstation 5 skulle vara gratis, sedan ändrade sig och sa att det skulle kosta en hundralapp, sedan backade igen efter massiv kritik från konsumenterna. Jämför med Microsoft där du alltid kan uppdatera din Xbox One-version till Xbox Series X/S utan extra kostnad.

Knappt en månad efter ”Horizon: Forbidden West”-strulet visade Sony åter igen prov på grisiga affärsmetoder när de släppte tungviktaren ”Gran Turismo 7”. Efter spelets lansering smög Sony-ägda utvecklaren Polyphony Digital nämligen in drösvis med mikrotransaktioner samt gjorde det svårare och mer tidskrävande att spara ihop till nya bilar och annan utrustning. Givetvis var avsikten att sporra fler att köpa samma bilar och utrustning medelst mikrotransaktioner istället. Kunder som köpte spelet på premiärdagen hade förstås inte en aning om detta eftersom ändringarna inte var införda när det recenserades. Trevligt, Sony!

Slutligen är Sonys nya strategi att utveckla fler ”live service”-titlar heller inget som får mig att vilja göra några piruetter till företagets ära. För mig har Playstations styrka länge varit dess högkvalitativa singleplayer-spel, inte live service-titlar som ”Fortnite”, ”Apex Legends” och ”Destiny 2”.

Efter flera tveksamma affärsbeslut och otydlig kommunikation gentemot sina kunder behöver Sony få till en fullträff med ”God of War: Ragnarök” i höst. För just nu känns den gamla Playstation-sloganen ”For the players” både djupt begraven och bortglömd.