Nalle Puh blir seriemördare i ny film

Varumärket Nalle Puh har nyligen blivit allmän egendom. Någon stackars barnfamilj kommer bli smärtsamt varse om detta nästa år när de myser ner sig i soffan för att se ”Winnie the Pooh: Blood and Honey” som 8-åringen laddat ner i tron om att det är en ny Disney-rulle.

Nästa år kommer en skräckfilm – med Nalle Puh i huvudrollen.

Nästa år kommer en skräckfilm – med Nalle Puh i huvudrollen.

Foto: Gunnar Lundmark/TT

Krönika2022-06-12 13:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Enligt filmsajten IMDB ska det vara en ”skräckfilm som återberättar den kända legenden om Nalle Puh”. I praktiken verkar det handla om rultiga psykopater i Nalle Puh- och Nasse-masker som mördar storbystade blondiner.

Gissningsvis är titeln ”Blood and Honey” filmens höjdpunkt, men om nya, våldsamma seriemördar-Nalle Puh blir en framgång är det förstås inte omöjligt att det blir fler nytolkningar av klassiska varumärken som numera (eller snart) räknas som ”public domain”. Bland annat kan ”Bambi” snart användas och porträtteras på valfritt sätt. Disney-versionen har aldrig varit någon favorit hos undertecknad men visst, en vuxen-”Bambi” med en hämndlysten Sylvester Stallone i huvudrollen skulle jag väl inte tacka nej till.

Nästa år är det Popeyes (mer känd som Karl-Alfreds) tur. Här ser jag gärna en nytolkning med Russel Crowe i titelrollen. Som åker runt i en ångbåt och vevar med sina gigantiska underarmar mot allsköns människor med olika socioekonomiska bakgrunder, ungefär som han gör i ”South Park”-avsnittet där han hade sin egen tv-show: ”Fightin’ Around the World.” Ganska exakt så faktiskt, fast filmen skulle då heta ”Popeye” och slagsmålen skulle varvas med scener där han slevar i sig spenat.

Virginia Woolfs ”To the Lighthouse”, Ernest Hemingways ”A Farewell to Arms” och Franz Kafkas sista (ofullbordade) roman ”The Castle” kommer också att vara öppna för nya tolkningar inom några år. Vem vet, någon kommer kanske att slutföra ”The Castle”? En annan (läs: undertecknad, i desperat jakt efter en egen ”Twilight”-framgång) kanske skriver ”A Farewell to Arms: Deadly Bite”; en fristående uppföljare med mindre fokus på krig och mer på förföriska vampyrer. 

Blickar vi ytterligare några år framåt kommer kreatörer att kunna ta sig an både ”King Kong” och ”Frankenstein”. Har min erotiska vampyrtolkning av Hemingways ”A Farewell to Arms” inte vunnit något Nobelpris innan dess får jag göra ett nytt försök med en erotisk vampyrtolkning av ”King Kong”. Kanske. Bli hursomhelst inte förvånade om det dyker upp produkter med välbekanta namn men med nytt innehåll. Var särskilt vaksamma när barnen vill kika på Nalle Puh.