Nintendo Switch behöver mer än en ny skärm

Den 8 oktober är det premiär för Nintendos ”nya” Switch-konsol, Switch OLED, som förärats en ny skärm av typen – just det – OLED.

”Switch kändes hårdvarumässigt daterad redan när den ställdes mot Playstation 4 och Xbox One”, skriver krönikören.

”Switch kändes hårdvarumässigt daterad redan när den ställdes mot Playstation 4 och Xbox One”, skriver krönikören.

Foto: Koji Sasahara

Krönika2021-09-26 18:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utöver den har Nintendo lite slentrianmässigt smällt in en ethernet-port, förbättrat det utfällbara stället, ökat det interna minnet från magra 32 gigabyte till 64 och…ja, det är väl ungefär så mycket de kostat på sig. Eller förlåt, de har minskat kanterna runt skärmen också. Marginellt. Det är dock fortfarande samma gamla 720p-upplösning som gäller. För den här modellen får vi slanta upp närmare 4500 kronor. Det är dryga tusenlappen mer än vad original-Switch kostar idag och nästan det dubbla mot vad du får ge för en Switch Lite.

Nyheterna i Switch OLED är förstås positiva. Bättre svärta och ett utfällbart ställ som faktiskt orkar hålla uppe konsolen tackar jag inte nej till. Tyvärr – och för undertecknad är det ett ganska stort ”tyvärr” – är hårdvaran under skalet exakt densamma som tidigare. Vi får samma anpassade version av Nvidia Tegra X1 och samma fyra gigabyte RAM; hårdvara som kändes gammal redan för fyra år sedan när original-Switch släpptes.

Nintendo har visserligen inte varit med och tävlat i några grafik-race mot konkurrenterna på många år. Sedan Wii har de gått sin egen väg, och det är såklart helt okej, men Switch kändes hårdvarumässigt daterad redan när den ställdes mot Playstation 4 och Xbox One och nu när Microsoft och Sony hunnit släppa nya konsoler som mäktar med 4K-upplösning och 60 bilder per sekund blir kontrasterna mellan dem ännu större.

Switch-hårdvaran duger till små, enkla indie-spel men så fort det vankas mer expansiva 3D-äventyr blir det svårtuggat. Inte ens Nintendos egenutvecklade titlar, som brukar vara extremt optimerade, flyter friktionsfritt längre. I ”Super Mario: Bowser’s Fury” som släpptes i våras märktes det direkt att Nintendos open world-ambitioner var större än hårdvarumusklerna. I bärbart läge rullade det i 30 bilder per sekund och hände det mycket på skärmen började bilduppdateringen hosta.

Switch hade behövt den där ”Pro”-versionen det ryktades om innan OLED-modellen avtäcktes. Nu blev det istället en ganska slapp uppgradering som ger intrycket av att Nintendo bara gör ”bare minimum” för att motivera en prishöjning. Vem vet, kanske kommer det en Pro-version till slut, som vissa analytiker fortfarande hävdar, eller så blir det att vänta på Switch 2. Oavsett vilka planer Nintendo har är Switch OLED inte uppgraderingen jag hoppades på.