Kampanjen vill också belysa vikten av att stötta kultur- och nöjeslivet och samtidigt berätta att utbudet nu är större än någonsin. Detta som en effekt av att evenemang som blev framflyttade under pandemin nu kan arrangeras samtidigt som inplanerade också sker. Det är en fin tanke att göra en gemensam kampanj kring detta då det inte går att påminna publiken nog många gånger om hur viktigt det är med ett rikt scenutbud. Förhoppningsvis lyckas den också få fler att köpa biljetter och upptäcka nya evenemang då det hittills i år gått rätt trögt att locka tillbaka publiken.
Många teatrar vittnar om att publiken fortfarande inte hittat tillbaka och likaså konsertarrangörer. Två år med en pandemi är en lång tid och många beteenden och invanda mönster har ändrats under åren.
Svensk Scenkonst och Svensk Live beskriver också ett ändrat köpbeteende där många köper biljetter i sista stund. Förmodligen en direkt effekt efter att många blev besvikna och less över inställda och framflyttade evenemang under pandemin och att det helt enkelt inte känns tryggt längre att planera in något långt i förväg. Att biljetter till scenkonst och konserter kostar en del har nog även det en stor inverkan samt att när rusningen efter biljetter inte är lika stor som tidigare så krävs det inte lika lång framförhållning.
Hur publiken ska hitta tillbaka till evenemangen är nog svårt att sia om. Många menar att det tar tid och att kommande höst kommer avgöra mycket då det är nu allt drar igång igen på riktigt. Sedan finns det också enligt brittiska forskare vissa mönster som gör vissa grupper mer benägna att gå på exempelvis en föreställning. Kanske kommer det på sikt påverka utbudet? Dessa kultursegment kategoriseras i flertal grupper, bland annat ”självförverkligande”, ”gemenskap” och ”underhållning”. Enligt vissa gissningar från arrangörer tillhör majoriteten av Skellefteborna den senare gruppen som går på sådant en kändis är med i och där de vet att många bekanta också ska se samma sak samt sådant som inte kräver någon ”alltför intellektuell utsträckning”.
Men visst låter det lite väl fördomsfullt? Och jag tror att vi kan bättre än så. Utmana dig själv i höst istället och gå på något oväntat. Vem vet, du kanske upptäcker något nytt du börjar gilla?