Hur står sig ”Cyberpunk 2077” två år senare?

Det har snart gått två år sedan ”The Witcher 3”-studion CD Projekt Red lanserade det sanslöst haussade ”Cyberpunk 2077” – spelet som skulle örfila konkurrenterna, tvinga kritikerkåren att uppfinna nya superlativ samt sätta en ny ribba för framtida actionrollspel.

Norrans krönikör Carl Brännström resonerar kring huruvida ”Cyberpunk 2077” står sig två år och tolvhundra patchar senare.

Norrans krönikör Carl Brännström resonerar kring huruvida ”Cyberpunk 2077” står sig två år och tolvhundra patchar senare.

Foto: Gorm Kallestad

Krönika2022-10-02 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Riktigt så blev det ju inte och även om undertecknad inte vaknar kallsvettig om nätterna lika ofta längre, skrikande ”Texturerna! Var är texturerna!?”, är traumat från mina fem timmar med Playstation 4-versionen fortfarande inte glömt.

”Cyberpunk 2077” var buggigt, hackigt och allmänt trasigt. Istället för att sätta en ny ribba chockades vi med usel artificiell intelligens (”Half-Life” från 1998 har bättre A.I), primitiv bilkörning (”Lego City Undercover” från 2013 har mer trovärdig trafik) och ett rörigt användargränssnitt. Dessutom saknades flera features som hade utlovats av utvecklarna på förhand. ”Cyberpunk 2077” var vid lanseringen ett rent haveri. En ofärdig produkt som trots flera förseningar hade stressats ut i butikshyllorna inför den stundande julhandeln.

undefined
Norrans krönikör Carl Brännström resonerar kring huruvida ”Cyberpunk 2077” står sig två år och tolvhundra patchar senare.

Två år och cirka tolvhundra uppdateringar senare är spelet åter populärt, antagligen mycket tack vare aktuella Netflix-serien ”Cyberpunk: Edgerunners”. Jag har själv dragit igång det igen efter en lång (lång!) paus, den här gången på Playstation 5. Och nu ser spelet riktigt läckert ut. Texturerna laddas som de ska och allting flyter på i stadig bilduppdatering. De flesta buggarna har städats bort. Karaktärer i spelet reagerar mer trovärdigt och varierat på saker som händer runtomkring dem och fordonsfysiken har förbättrats. CD Projekt Red har även omdesignat en del av menyerna och slängt in lite nya sidouppdrag, vapen och fordon.

Det är fortfarande inte det där ”one game to rule them all”-eposet som det utmålades att vara före premiären men det kommer det aldrig att bli heller. Utvecklarna har uppdaterat färdigt. Fokus för dem nu är den kommande expansionen ”Phantom Liberty”. Förhoppningsvis har CD Projekt Red tagit till sig av kritiken och levererar en upplevelse som är mer i nivå med studions ursprungsvision för basspelet.

Innan ”Phantom Liberty” släpps tänker jag köra igenom ”Cyberpunkt 2077” – från början till slut den här gången. Dels för att bearbeta mitt tidigare trauma. Dels för att skådeplatsen Night City aldrig känts så inbjudande som nu. Har du också hållit dig från att lira det är det läge att plocka upp det ur frysboxen. Idag är ”Cyberpunk 2077” så bra det kommer att bli.