"Hur mycket kommer 'Cyberpunk 2077' att kunna lagas?"

Fjolårets överlägset mest upphaussade spel, ”Cyberpunk 2077”, ligger fortfarande kvar i sitt plastfodral och samlar damm under teven. Jag lirade runt två-tre timmar på premiärdagen på Playstation 4 innan jag i ren självbevarelsedrift stängde av. Maken till buggfest har jag inte sett sedan… ja, någonsin?

Spelet "Cyberpunk 2077" släpptes med många buggar, men kommer det kunna fixas?

Spelet "Cyberpunk 2077" släpptes med många buggar, men kommer det kunna fixas?

Foto: Casey Rodgers/AP/TT

Krönika2021-01-31 16:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag gav det en ny chans på Playstation 5, och även om spelupplevelsen var trevligare tack vare högre bilduppdatering kändes det fortfarande som att jag testade en ofärdig version av spelet. Så jag stängde av. Sedan dess har jag, likt många andra, väntat tröstlöst på att utvecklaren CD Projekt Red ska lappa ihop spelet innan jag kan sätta igång igen. Frågan är bara om spelet någonsin kommer att bli vad det utmålades att vara?

Det har det hunnit släppas ett gäng så kallade ”hot-patches” samt en större patch som löser ett gäng buggfixar och förbättrar stabiliteten. Fler är på gång. Tyvärr lär inte uppdateringarna lösa bristerna som sträcker sig bortom det rent tekniska. Den läckra ytan till trots känns ”Cyberpunk 2077” nämligen redan föråldrat på ett gäng punkter: Stadens poliser har till exempel knappt någon artificiell intelligens att tala om. Vid överträdelser poppar de upp som anden i lampan bakom spelarens rygg. De kan inte följa efter spelaren om denne tar till flykten i en bil eller på en motorcykel då de är oförmögna att själva ratta några fordon. Istället joggar de efter spelaren en kort bit innan de ger upp och glömmer bort vad de sysslade med.

Sedan har vi de nästan obefintliga rollspels-möjligheterna, det trasiga systemet för att hantera prylar och nya förmågor, den primitiva biltrafiken, och det faktum att en rad häftiga förmågor och inslag som utlovades på förhand helt lyser med sin frånvaro… Många av de här grejerna är ingenting som jag tror att utvecklaren kommer att lösa med lite patchar och gratis-DLC.

Med det sagt ser jag ändå fram emot att spela det om några månader, för själva inramningen är häftig och grundberättelsen lovar gott. Det gäller bara att justera (läs: sänka) förväntningarna på hur pass mycket CD Projekt Red kommer att kunna laga spelet. Det lär aldrig bli den där revolutionerande rollspelsupplevelsen som förhandssnacket utmålade det som, men ett välberättat och läckert actionspel som inte kraschar varannan timme är inte fy skam det heller. Förhoppningsvis tar CD Projekt Red också med sig rejält med lärdomar från det här haveriet och gör nästa spel precis så überfantastiskt som alla trodde att ”Cyberpunk 2077” skulle vara.