Försiktig comeback för Bokmässan

För ett par veckor sedan besökte jag Bokmässan i Göteborg, som har gått av stapeln för första gången sedan 2019. Bokälskarnas årliga samlingsplats fick pausas som allting annat under pandemin, och det är först nu som den är tillbaka med full kraft. Utställare, seminarier, signeringar och mer pågick som vanligt.

Bokmässan i Svenska mässan i Göteborg under lördagen.

Bokmässan i Svenska mässan i Göteborg under lördagen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Krönika2022-10-04 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Besöksantalet för årets evenemang slutade på 82 000 utspridda över mässans fyra dagar. Inte långt ifrån besökssiffrorna 2019, men en bra bit ifrån toppåren när mässan lockade över 100 000 besökare. Men i ärlighetens namn var det inte särskilt angenämt med den trängsel som uppstod dessa år. Att kunna gå obehindrat i gångarna även när mässan är som mest välbesökt är trots allt inget negativt för besökarna.

Bok- och tidningsbranschen har haft det tufft redan innan dagens förutsättningar, med skenande tryck- och fraktkostnader, för att inte tala om pappersbrist och pandemins påverkan på köpvanor. 

Flera förlag vittnar också om att försäljningen på mässan inte levde upp till förhoppningarna. I oroliga tider och med ökade kostnader på många olika fronter, är det troligt att även bokälskarna håller i slantarna lite hårdare än vanligt. 

På det stora hela var det ändå en hoppfull mässa. Dels för att det äntligen var en mässa, och för att kreativa personer lätt börjar spåna nya idéer för framtiden när de möts. Som vanligt kan man räkna med att en hel del nya bokprojekt har sitt ursprung i samtal som inletts på Bokmässan.

Men frågan om böckernas framtid alltid vansklig att förhålla sig till. Bokmässans besökare är kanske inte representativa för allmänheten, och om besökarna på mässan köper färre böcker så är risken att allmänheten köper ännu färre. 

Det handlar inte bara om att locka köpare till (huvudsakligen tryckta) böcker, utan att locka till läsning över huvud taget. Oavsett medium är det skrivna ordet lätt att konkurrera ut med andra typer av underhållning. Så har det varit länge, och för varje generation blir det svårare att förmedla läsningens fördelar. Men det är ett bekymmer på lång sikt, och förlagen har stora utmaningar redan på kort sikt.

Jag brukar inte vara någon pessimist, och ska försöka att inte vara det nu heller. Trots allt har jag ju fått se många tindrande ögon i alla åldrar, som verkligen älskat att strosa runt bland böckerna på Bokmässan. Det är de yttre förutsättningarna som i närtid kan sätta käppar i hjulen framför allt för de mindre förlagen. Mycket kan hända innan det är dags för Bokmässan 2023, och jag hoppas att allt inte är negativt.