En lägereld är inte främst något att värma sig kring när man slagit läger, vilket man kan tro baserat på namnet – lägereld är främst ett adjektiv som används för att beskriva ”Hylands Hörna” som streamades via antennkabel på SVT på 60-, 70- och 80-talet. På ”Hörnans” wikipediasida går att läsa att talkshowen ”…samlade hela svenska folket”.
Behövs det en lägereld? Frågan är delvis ideologisk. Konservativa och socialister, i denna fråga båda kommunitarister – människor som värderar det sociala och kollektiva högt oavsett höger eller vänster, svarar övervägande ja på den frågan. Från ett liberalt perspektiv blir svaret förenklat: njäe. Och nog går det att leda i bevis att det är just nyliberalismens fel, eller kanske förtjänst, att SVT-monopolet och ”Hylands Hörna” försvunnit medan ”Naked Attraction” går att finna i tablåerna. Men. Det tar vi en annan gång.
Själv bekänner jag mig till kategorin ”konservativ eller socialist”. Jag tycker att det är mysigt i lunchrummet de få gånger som jag och kollegorna råkar ha sett samma tv-program. Det blir något att diskutera, mötas kring och kanske i längden lära känna varandra bättre utifrån. Ett sätt att lättare prata med och inte förbi varandra. Men att hela kollegiet suttit och sett samma tv-program är sällsynt.
Vanligare är att flera av oss tagit del av samma virala klipp. Och om någon vid bordet inte sett går det snabbt att visa. Är det klipp- och memekonton som Dyngbaggegalan, Hemnetknarkarna eller Sveriges roligaste barn som har bäst lägereldspotential idag? Kanske greppar jag efter halmstrån för att få fjutt på lägereldsmetaforen, men kommunikationsexperten David Orlic menade för ett år sedan i SVTs ”Politikbyrån” att just Dyngbaggegalan är den allra viktigaste mediekanalen inför valet 2022. Tillspetsat kan tyckas, men nog har virala klipp från Dyngbaggegalan bredare social räckvidd än de som följer David Hellenius Hyland-pastisch regelbundet.
Att kalla Dyngbaggen en nationell lägereld, eller att i framtiden beskriva kontot som något som ”samlade svenska folket”, blir överdrivet. Men faktum är att de virala klippen ofta fungerar som en populärkulturell referensram och således lägereldskt.
Något med samma genomslagskraft finns inte på lokal nivå, men potential finns i ”@lord_skelletor”. Måhända är det inte den viktigaste mediekanalen inför kommunvalet redan i höst, men vill man exempelvis vill visa kollegorna ett meme om Skelleftebornas fäbless för E-Type finns det mycket bra att finna.