”Call of Duty” behöver en time-out

Fjolårets obligatoriska ”Call of Duty”-installation hittade aldrig in på någon av hushållets många hårddiskar. Jag var lika sugen på ”Call of Duty: Vanguard” som på att provsmaka dotterns sockerfria blodpuddingpuré.

Det populära spelet ”Call of duty” behöver förnya sig, menar Carl Brännström.

Det populära spelet ”Call of duty” behöver förnya sig, menar Carl Brännström.

Foto: Gorm Kallestad

Krönika2022-01-31 19:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Faktum är att det var länge sedan jag kände någon som helst entusiasm inför den haussade krigsserien. Senast var väl i samband med släppet av ”Call of Duty 4: Modern Warfare” 2007 när utvecklarna lämnade Andra världskriget till förmån för mer samtida (påhittade) konflikter. 

Jag vill minnas att fjärde delen var ruskigt läckert på min Xbox 360; som att spela en svulstig och högljudd Hollywood-rulle signerad Michael Bay. Men redan då började spelmekaniken att kännas lite stel och trött, särskilt i kampanjläget. Precis som i tidigare delar avancerade vi längs extremt linjära banor. Kom du inte förbi vissa förutbestämda punkter fortsatte det att strömma fram nya fiender (vars artificiella intelligens var långt bakom den som genrekonkurrenter som ”Half-Life 2” och ”F.E.A.R” kunde skryta med).

Det här var alltså 15 år sedan. Tyvärr är många av problemen fortfarande högst närvarande. Sedan ”Call of Duty 2” har utgivaren Activision Blizzard pumpat ut en ny del varje år, likt EA som släpper sina sportspel årligen. Det har varit ett affärsmässigt smart beslut men det har också lett till att utvecklarna bakom spelen aldrig kunnat göra några större ändringar i formulan. Det bjuds på idel snygga, spektakulära kampanjer och helt okej multiplayer-röj men hur mycket de än polerar på grafiken går det inte dölja att vi köper mer eller mindre samma spel år efter år… efter år.

Utvecklarna skulle behöva få tid att förnya sig och prova nya saker. Kanske (förhoppningsvis) är det också något som kommer hända nu när Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard. Microsoft vill såklart att ”Call of Duty” – en av spelvärldens i särklass största kassakor – fortsätter krängas i miljontals exemplar i många år framåt. Fortsätter serien släppas årligen är det nog bara en tidsfråga innan intresset hos konsumenterna börjar sina, vilket vore milt sagt tråkigt när Microsoft slantat upp närmare 70 miljarder dollar för Activision Blizzards varumärken. Ett eller två års extra utvecklingstid skulle kunna vara precis vad serien behöver för att hålla sig aktuell framledes.

Hur Microsoft väljer att förvalta och vidareutveckla ”Call of Duty” återstår att se, men med förseningen av "Halo Infinite" har de redan visat att de är villiga att ge sina utvecklare extra tid åt att polera sina spel.