Anna von Hausswolff – en satanist?

I Frankrike har det under den gångna veckan protesterats vilt mot svensk musik som påstås vara satanistisk. Katolska demonstranter belägrade en konsert så att publiken inte kunde komma in, och spelningen fick ställas in.

”Visserligen är det förståeligt att troende vill ha inflytande över vilka musiker som uppträder i kyrkor, men deras uppfattning om Anna von Hausswolffs skapande känns inte helt träffsäker”, skriver krönikören.

”Visserligen är det förståeligt att troende vill ha inflytande över vilka musiker som uppträder i kyrkor, men deras uppfattning om Anna von Hausswolffs skapande känns inte helt träffsäker”, skriver krönikören.

Foto: Johan Nilsson/TT

Krönika2021-12-16 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Handlar det om Watain, eller möjligen Dark Funeral? Nej, det är inte black metal som drabbats av protesterna utan Anna von Hausswolff.

Visserligen gör hon inte glad och harmlös popmusik, men för de flesta som hört hennes musik kan det ändå kännas överdrivet med en kristen bojkott. Det hela verkar grunda sig i textraden "I made love with the devil" i låten "Pills". I övrigt finns inte många drag av satanism i hennes texter, och just det där exemplet – från en låt som för övrigt inte spelas på den pågående turnén – känns inte heller som att det ska tolkas allt för bokstavligt.

Von Hausswolff gör musik med mycket inslag av orglar, till exempel har hon spelat in i Piteå med den mäktiga Orgel Acusticum som med sina 9000 pipor är Sveriges största konsertorgel. Nu befinner hon sig på en Europaturné som spelas i kyrkor. Visserligen är det förståeligt att troende vill ha inflytande över vilka musiker som uppträder i kyrkor, men deras uppfattning om Anna von Hausswolffs skapande känns inte helt träffsäker. I en katolsk tidning har hon kallats "översteprästinna av satanistiska harmonier", och den artikeln var den enskilt största orsaken till att demonstrationerna försökte stoppa hennes konserter. Och inte nog med det, demonstranterna – som beskrivs som katolska fundamentalister – lyckades med sina intentioner. Två konserter, en i Nantes och en i Paris, fick ställas in. Spelningen i Paris ersattes av ett framträdande på hemlig plats, medan ett byte av kyrka i sista stund inte kunde rädda spelningen i Nantes.

Det händer nu och då att konserter stoppas av religiösa anledningar, men det är oftast de hårdare metalbanden som drabbas av detta. De svenska banden som jag nämnde i inledningen har till exempel varit i blåsväder. Efter att Dark Funeral spelat i Rumänien införde de lokala myndigheterna nya rutiner där den ortodoxa kyrkan ska godkänna vilka artister som får uppträda. Och i Singapore råkade Watain för ett par år sedan ut för att ett konserttillstånd drogs in efter protester från kristna grupper.

Men i Anna von Hausswolffs fall handlar det inte om indragna tillstånd, utan det är endast av säkerhetsskäl som spelningarna ställts in. Det är ingen representant för lokala myndigheter eller själva kyrkorna som har något emot von Hausswolffs musik eller håller med fundamentalisternas argument. Hon var själv på plats inne i kyrkan i Nantes, redo att uppträda, men demonstranterna gjorde det omöjligt. Myndigheterna i Nantes har uttalat sig och beklagar att de inte kunde säkerställa att konserten blev av, och även präster i de aktuella kyrkorna beklagar det inträffade.

I ett sånt här läge är det lätt att börja raljera över dåligt pålästa demonstranter som okritiskt följer överdrivna påståenden som inte alls beskriver artisten sanningsenligt. Von Hausswolff är snarare känd för att ha uppträtt på Nobelfesten än att dyrka djävulen.

Men det finns ju artister som faktiskt beskriver sig som satanister, eller på annat sätt skapar obehag med sin musik. Det kan kännas svårare att ta i försvar om det blir kontroverser. Kanske kan Anna von Hausswolffs fall påminna oss om att barrikader och hot inte ska tvinga artister att ställa in konserter, och att man åtminstone bör vara rejält påläst innan man lägger sig i vad andra ska få lyssna på.