Andreas Eriksson: Disney får kritik

Den efterlängtade och länge uppskjutna filmen Black Widow fick nyligen premiär. Det rör sig om ännu en i raden av superhjältefilmer från Marvel.

Scarlett Johansson har stämt filmbolaget Disney (som står bakom Marvelfilmerna) för att ha misskött lanseringen.

Scarlett Johansson har stämt filmbolaget Disney (som står bakom Marvelfilmerna) för att ha misskött lanseringen.

Foto: Marvel Studios

Krönika2021-08-10 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utan tvekan har MCU (Marvel Cinematic Universe – samlingsnamnet för alla sammanlänkade filmer och tv-serier baserade på Marvels serietidningar) varit ett av de största populärkulturella fenomenen det senaste decenniet. Figuren Black Widow dök upp redan 2010 i filmen Iron Man 2, då som nu spelad av Scarlett Johansson. Fansen efterfrågade tidigt en solofilm om henne, vilket i så fall hade varit Marvels första med en kvinnlig huvudperson. Nu dröjde det alltså till i år innan Black Widow fick en egen film, och dessförinnan hann Captain Marvel bli den första kvinnliga Marvelhjälten med en egen film.

Men knappt har Black Widow fått ta plats i rampljuset, så överskuggas filmen av att Scarlett Johansson stämmer filmbolaget Disney för att ha misskött lanseringen. Johanssons kontrakt säger nämligen att en viss procent av intäkterna från biointäkterna ska gå till henne. En vanligt förekommande klausul, som brukar kunna ge skådespelarna huvuddelen av sitt arvode. Problemet är såklart corona, vilket gjorde att filmbolaget släppte filmen samtidigt på streamingtjänsten Disney+. För Disney blir det intäkter även på det viset, men Scarlett Johansson förlorar på att färre biobiljetter säljs.

Flera filmer har fått streamingpremiär samtidigt som (eller i stället för) biopremiär under pandemin. Men i de fall liknande kontrakt har funnits så har filmbolagen kompenserat de stora stjärnorna – till exempel Will Smith och Gal Gadot – på förhand.

När stämningen blev känd, svarade Disney offentligt med ett uttalande som fått utstå en hel del kritik. Johansson anklagas för att vara girig och hänsynslös, men när det kom från ett världens största och rikaste filmbolag vanns inte många pluspoäng och många har i stället ryckt ut till Johanssons försvar.

Kanske trodde Disney att Scarlett skulle vara lätt att köra över, för hennes reaktion kan knappast ha kommit som en överraskning. Men Johansson har inget att förlora på att ta striden. Det här var redan tänkt som hennes sista Marvel-film, hon är alltså inte rädd för att få sparken från något annat Disney-projekt. Hennes status i Hollywood är såpass stark att hon knappast lär sakna erbjudanden från Marvels konkurrenter. Andra Disney-filmer som lanserats på samma sätt spås få uppföljare, så skådespelarna är förmodligen försiktigare och vill inte riskera att förlora sina roller.

En intressant effekt av detta kontraktsbråk är att det har framkommit hur svårt det är att bedöma en films framgång på streamingtjänster. Det är alltså inte lika enkelt att låta framtida kontrakt innehålla en procent av filmintäkter via streaming, eftersom tittarna inte betalar för specifika filmer. Att en film har höga tittarsiffror på streaming innebär inte nödvändigtvis mer intäkter, om alla tittarna redan hade den tjänsten. Det är bara om filmen lockat till sig många nya abonnenter som intäkterna ökar, men det är svårt att räkna ut vilka som anslöt sig enbart för den nya filmen skull.

Kommande Disneyfilmer sägs enbart få biopremiär, så för stunden känns det som att de backar och inte vill riskera fler bråk innan detta har retts ut. Och för framtiden kan man räkna med att filmstjärnorna vill ha en annan typ av kontrakt med större summor garanterade på förhand, vilket ironiskt nog kan bli dyrare för filmbolagen som annars kunde komma billigare undan om filmerna gick dåligt på biograferna.