Konstprojektet som visas handlar om smältverket Rönnskär, om dess påverkan och arv. Båda konstnärerna har sina rötter i Västerbotten och deras förfäder var anställda på Rönnskärsverken. Wille Varg-Larsson arbetade vid Arsenikverket i 39 år och Hilding Snus-Lundqvist var anställd som snickare på Rönnskär i 17 år.
I ett pressmeddelande beskriver Catrin Lundqvist sin barndoms upplevelse av Rönnskärs verkan på miljön.
– Under min uppväxt blev miljön i Skelleftehamn alltmer förgiftad. Träden på Näsudden saknade löv. Fisken, bären och svamparna vi åt var hälsofarliga, fast det visste vi inte då. På Hyttgatan där farfar Hilding Snus-Lundqvist hade byggt sitt hus, började smältverksarbetarna dö i ”Rönnskärssjukan”. Mina bröder kallade gatan ”Dead End Street”, skriver Catrin Lundqvist i ett pressmeddelande.
År 1924 upptäcktes guld i Fågelmyran, tre mil nordväst om Skellefteå. Kort därefter påbörjades gruvdriften och det nya samhället fick namnet Boliden. Bolagsledningen visste att utsläppen från smältverket skulle bli farliga och därför byggdes den 145 meter höga skorstenen ute vid kusten på Rönnskär, nära det samhälle som skulle bli Skelleftehamn.
Vid denna tid fanns en slogan i svang: ”Skorsten kallar vi det rör som mot Ryssland röken för”.
– Min farfar Wille Varg-Larsson älskade att vara i skogen. Skidklubben Vargarna i Byske fick sitt namn efter honom. När jag var liten hörde jag ofta berättelser om Rönnskär. En historia handlade om när farfar ramlade ner i en arseniksilo och tog sig levande därifrån, säger Monica Larsson som är en av konstnärerna bakom utställningen.
Utställningen består av måleri, arkivbilder, text samt två videoinstallationer och har fokus på fyra av de metaller och halvmetaller som producerats på Rönnskär genom åren: Arsenik, koppar, bly och guld.
Fakta
Plats: Skellefteå museum
Invigning: Söndag 25 februari klockan 13.00. Konstnärerna Monica Larsson och Catrin Lundqvist ger i samband med invigningen en guidad rundvandring och möjlighet att ta del av deras tankar.