Här skapas utställningen på plats av Oswaldo Maciá

I utställningen "The Theatre of Energy. An exploration in three Acts" av den Londonbaserade skulptören Oswaldo Maciá står sinnena i centrum.

I utställningen The Theatre of Energy av den Londonbaserade skulptören Oswaldo Maciá står sinnena i centrum.

I utställningen The Theatre of Energy av den Londonbaserade skulptören Oswaldo Maciá står sinnena i centrum.

Foto: Ingela Lekfalk

Konst2023-06-15 08:00

I konsthallen i Sara kulturhus är golvet täckt av plast, penslar ligger utspridda lite överallt och det står färgburkar i alla hörn. Här ska konstverk skapas på plats. Om tre dagar ska allt vara klart. 

– Jag är lite stressad för det är mycket arbete med den här utställningen, då vi bygger allt på plats, berättar konstnären.

Det är Oswaldo Maciá första individuella utställning i Sverige. Här utforskar han begrepp kring migration, kolonisering och människans distansering från naturen. 

undefined
”Jag är lite stressad för det är mycket arbete med den här utställningen, då vi bygger allt på plats”, berättar Oswaldo Macía.

När allt är klart ska det finnas multisensoriska skulpturer ackompanjerade av ljudverk tillsammans med storskaliga kolteckningar som innehåller konstnärens egna anteckningar och observationer kring fåglars migration. 

Besökaren förflyttas även med hjälp av dofter och ljud till regnskogens natur. Tanken med dofterna är att de ska fungera som ett sätt att metaforiskt spåra kolonialiseringens historia samt följa dofternas globala migration. Det är en sinnlig utställning.

– Hur mycket vet vi är sanningen av alla de saker vi hör, ser eller känner doften av? Allt påverkas av dina olika minnen. Så det här är en teater på något sätt. Jag vill bjuda in folk att tänka från en akustisk synvinkel. Jag har en doft med mig som ingen tidigare känt här. Från regnskogarna. Bara denna droppe kommer att ge utrymme för reflektion. 

undefined
Oswaldo Maciá är själv på plats i konsthallen för att bygga upp utställningen.

 Oswaldo Maciá slår ut med händerna och går runt i lokalen samtidigt som han ropar:

– Hela huset doftar. Det är på riktigt här. Naturligt. Det är viktigt för mig. Jag åkte till El Salvador och kontaktade människor där och sade att jag vill ha den riktiga känslan av regnskogen. Med den rätta speglingen av xylonbalsam, fukt, löv, regn och trä. Så den äkta doften har jag med mig. Det blir en fin kombination med det här naturliga huset tillsammans med doften av regnskog från El Salvador.

Genom att titta närmare, lyssna på djupet och engagera kroppens alla sinnen utmanar hans installationer publikens uppfattningsförmåga.

undefined
Det är Oswaldo Maciás första individuella utställning i Sverige.

Vi ser oss om och betraktar kaoset i konsthallen. Klockan är sen men Oswaldo Maciá kommer att jobba framåt småtimmarna för att bli klar. Risken finns att färgen inte ännu hunnit torka till invigningen på lördag den 17 juni klockan 15.00.

Oswaldo Maciá går med eftertänksamma steg runt de stora runda träskivorna som ligger på golvet i konsthallen, han lyfter på några penslar och ställer undan en tom färgburk. Sedan doppar han den meterlånga penseln i svart färg och börjar med svepande precision att måla.

– När jag fick frågan att ställa ut i Skellefteå blev svaret ja direkt. Med allt som händer här, ny gruvdrift, nya mineraler, ny grön energi. Allt som pågår här är intressant. Det är inte London, det är inte Paris, inte New York. Det är inte den andra världens centrum, men det är en mycket viktig plats i detta geopolitiska spel vi lever i för tillfället. Angående energier och ren energi och allt sådant. Jag är glad för att jag är här och får uppleva kulturen och människorna i staden.

undefined
I utställningen The Theatre of Energy av den Londonbaserade skulptören Oswaldo Maciá står sinnena i centrum.
The Theatre of Energy

Konsthallen, Sara kulturhus 17 juni17 september.

Oswaldo Maciá (1960) är skulptör född i Cartagena de Indias, Colombia, men baserad i London och New Mexico, USA. Maciá arbetar främst med ljud och doft presenterat som skulptur och installation. 

Initiativtagare till utställningen i Skellefteå är Cecilia Andersson, curator vid Museum Anna Norlander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!