I det allra första rummet i konsthallen möts man av en uppsjö av bilder på ett och samma dike i olika årstider och tider på dygnet.
Inspirationsbilden är ett fotografi från förra decenniet där en Missenträskbo vid namn Gustav Ask har grävt ur diket och står gränsle över det.
– Den bilden är från 1926, och efter att jag gick ut fotoskolan 1984 så har jag sett den där bilden lite här och där. Jag ville ta reda på mer om den, om diket eller killen på bilden fanns kvar, säger han.
Både diket och Gustav fanns kvar så han bestämde sig för att ta en likadan bild, flera år efter originalet. Sedan kompletterade han med fler bilder, dock utan Gustav och enbart på själva stordiket.
Nu hänger samtliga i ett slags kollage på den allra första väggen man ser när man kikar in i Skellefteå konsthall.
– Det händer något när man sätter alla fotografier bredvid varandra. Det är något med det repetitiva som skapar en särskild effekt, säger han.
Skellefteå konsthall gav Krister uppdraget att dokumentera Sara Lidmans barndomshem i Missenträsk med omnejd för ganska exakt tre år sedan. Uppdraget skulle resultera i ett antal permanenta verk i Sara kulturhus trappfoajé, en katalog och en utställning.
– Skellefteå konsthall har en avsikt att hylla Sara Lidman under det första året här i Sara kulturhus. Vi har haft Krister i åtanke länge och nu kom äntligen ett projekt där vi kände att allt träffade rätt, säger Anna-Karin Larsson, konstintendent på Skellefteå konsthall.
Krister har varit yrkesverksam fotograf under många år. Han har som regel alltid kameran nära till hands och fotar dagligen. Att förbereda sig för utställningen ”Hjortronlandet” tyckte han dock var lite klurigt eftersom han började med projektet innan han visste hur utställningslokalerna skulle se ut.
– Jag tror dock nu i efterhand att det var positivt, det ledde ju till att jag samlade på mig ett gediget material för att vara helt säker på att det skulle räcka till, säger han.
Han menar att han vanligtvis egentligen jobbar mer spontant och inte särskilt planerande. På sin egen hemsida beskriver han bland annat sin process följande: ”Jag åker någonstans. Jag tittar. Jag tar en bild”.
– På så sätt var jag ju tvungen att utmana mig själv lite grann eftersom detta projekt var dokumentärt och därför bundet till en specifik plats. Nu fick jag lov att leta efter spännande vinklar och detaljer som jag kanske inte annars hade sett, säger han.
I det stora rummet i konsthallen hänger några större bilder. Här är inte bara bilder från Missenträsk, utan även Glommersträsk och Jörn är representerade.
Motiven är ensliga kalhyggen dränkta i snö. Parkerade bilar på gräsmattor. Förfallna hus som berättar om en annan tid. Kuperade skogslandskap. Stilleben av kött.
Inte en människa syns till på ett enda fotografi.
– Jag har jobbat med människor i bild förr, men den här gången ville jag inte jobba så. Har man en person med i bilden så hamnar allt fokus på den. Jag ville låta objekten och landskapen tala för sig själva, säger han.
Bilderna är vilsamma och tystlåtna. Man kan nästan känna doften av snö. Vissa fotografier har måleriska kvalitéer – framförallt ett foto föreställande ett badrum där ett blått duschdraperi speglas i en rostig spegel.
Andra motiv för även tankarna till fotografen J.H Engström och hans utställning ”Close Surroundings” från 2014 som utspelar sig i Värmland. Det finns en genomgående enslig stämning i bådas verk.
Krister beskriver sina alster som ”gloomy” – det engelska ordet för att något är dystert.
– Det blir bara så, jag vet inte varför. Däremot tycker jag att det också finns glimtar av humor, säger han.
I det tredje och sista rummet återkommer det repetitiva. Här förekommer även mindre porträtt på människor. Olika familjekonstellationer uppställda framför en och samma bakgrund, som också finns monterad i rummet med tre äldre stolar ställda framför.
– Inspirationen kom från en fotograf som verkade för ungefär 100 år sedan vid namn Edla Wiklund. Hon hade bland annat fotograferat ett porträtt på Sara Lidmans farfar Erik framför den bakgrunden. Så jag återskapade en likadan bakgrund och fotade nutida boende i Missenträsk, säger han.
Utställningen ”Hjortronlandet” pågår nu fram till och med den 26 januari.