ââJag Ă€lskar lĂ€tt underhĂ„llning, förklarar Claes Eriksson med eftertryck i dokumentĂ€ren om arvet efter Galenskaparna After Shave.
Hans stora respekt för publiken kommer frÄn ett liv pÄ scen, i tv och film, och det mÀrks hur han och de andra revylegendarerna bottnar i fÀrdigheter som krÀvs för att fÄ brett folkligt erkÀnnande.
Erikssons drivkraft bakom devisen "det finns ingen dĂ„lig publik" Ă€r en viktig pusselbit för att förstĂ„ den legendariska humorgruppens massiva framgĂ„ngar. ĂndĂ„ har Eriksson med Ă„ren rört sig mer mot politisk satir och har skojat med bĂ„de Ny Demokrati pĂ„ 90-talet och Sverigedemokraterna i sin soloförestĂ€llning, trots att det har alienerat vissa fans.
Ălskade i hemstaden
DokumentÀren "Det ska va gött Ä leva" följer Eriksson frÄn barndomen, dÄ han och brorsan Anders gjorde enkla sketcher med en dubbelÄtta-kamera hemma i TrollhÀttan. Sedan styrde de kosan vidare mot Göteborg dÀr de misslyckades med studier, men lyckades bilda humorgruppen Galenskaparna tillsammans med Kerstin Granlund.
Snart hittade de komiska och musikaliska sjÀlsfrÀnder hos chalmeristerna i barbershop-kvartetten After Shave och fann formen pÄ allvar. De blev Àlskade i hemstaden Göteborg, men dissade i Stockholm och mÄnga gÄnger av kritiker, ett faktum som har fÄtt Claes Eriksson att hata recensenter fram till till denna dag.
DokumentĂ€ren behandlar humorgruppens framgĂ„ngar med "Skruven Ă€r lös", "Macken", "Stinsen brinner" och sĂ„ vidare, med vĂ€lbekanta trudelutter som "Jag vill ha en synt farsan", "SĂ€ng sĂ€ng sĂ€ng" och "Husvagn" â en ironisk visa som blev en kampsĂ„ng för husvagnsĂ€gare.
Kollektiv konfliktrÀdsla
Det Àr inte mycket svÀrta. FrÄnsett Peter Rangmars olyckliga död i hudcancer 1997, som förstÄs Àgnas en del tid för sorgearbete. Kerstin Granlund nÀmner ocksÄ att hon stundtals kÀnt sig kvÀvd av att stÀndigt spela hustru, mamma, barn eller nÄgonting annat i relation till mÀnnens mer uppskruvade figurer.
Det brÀnner till lite dÄ dokumentÀren kommer in pÄ ett manus som Claes Eriksson skrivit men som ogillades av delar i gruppen och gjorde att After Shave gick sin egen vÀg under en kort period. Vad manuset innehöll förklaras aldrig.
Bristen pÄ vÀrre drama hÀrstammar enligt samtliga frÄn en kollektiv konfliktrÀdsla. Men det hade inte skadat med ett lite djupare grÀv i gruppens konfliktytor. Det Àr hÀrligt att se hur snÀll absurdisthumor kunde slÄ i Folkhemssverige, men inte sÄ mycket mer.