Måndagen den 24 juni klockan 18.00 höjs biljettpriset till Skellefteås största festival – Summertime Music & Life Festival. Gunnar Karlsson säger att timmarna före prishöjningen brukar försäljningen öka. Även om det ser bra ut så har han alltid en viss oro före antalet sålda biljetter är räknade.
– Många gånger har jag ställt mig frågan om varför man utsätter sig för den här? Det är ingen lukrativ verksamhet och risken är jävligt stor. Vi ska ut med stora summor i förskott och ofta får man trolla med knäna. Ibland har det hänt att vi fått ringa till artisternas produktionsbolag och säga att vi kan inte betala hela summan nu, men vi kan betala mer nästa vecka.
För att arrangörerna ska få in pengar före festivalens start används ett system som gör att förköpsbiljetterna är rabatterade och sedan blir biljetterna dyrare för att nå sitt högsta pris när portarna till festivalen öppnas.
– Det handlar hela tiden om inflödet från biljettköparna. Det som har blivit tuffare för festivalarrangörerna är att folk väljer att köpa sin biljett allt senare. De stora biljettbolagen säger att folk som förut köpte sin biljett en månad före väljer i dag att göra det tätt inpå festivalernas start.
Skellefteå Summertime är en av Norrlands största festivaler tillsammans med Storsjöyran i Östersund, Brännbollsyran i Umeå och Kirunafestivalen.
– Först hade vi Skellefteåfestivalen i elva år, sedan blev det Stadsfesten som vi drev i 14 år och när vi skulle dra igång en ny festival på Norrvalla så tror jag inte att vi förstod vilken risk vi tog. Vi var övertygade om att det skulle gå och bara körde på. Det var som om vi aldrig tänkte att det här skulle kunna gå åt pipan. Men det är klart när jag vaknade den där lördagsmorgonen för två år sedan och inser att det kommer att regna hela dagen, då kände jag: ”Hur fan ska detta gå?” Det var på vippen att det inte gick men vi valde ändå att fortsätta. Det var absolut tack vare det positiva gensvaret från publiken. Att de tyckte att Norrvalla var så mycket bättre festivalområde än centrala stan. Dessutom upptäckte vi att vi fick en föryngring av publiken. Vi fick tillbaka ungdomarna och snittåldern sänktes med 10 år.
Hur påverkas festivalen och kommersen runtomkring av att ni nu har en yngre målgrupp?
– Krögarna berättar att de har ett bra tryck på försäljningen trots att medelåldern sänkts. Vi får komma ihåg att unga i Skellefteå har jobb. Det finns nästan ingen arbetslöshet här, de som är 18-19 år får jobb direkt på Rönnskär eller i någon affär. När de börjar tjäna pengar och fortfarande bor hemma kan de spendera pengar. Så vi ska inte ta för givet att ungdomar inte har pengar i dag. För så är det inte.
2023 lockade Summertime med artister som Benjamin Ingrosso och Scooter vilket fick närmare 30 000 personer att ta sig till Norrvallas idrottsplats.
– Jag tror att vi kan slå ett publikrekord i år. Vi har sålt mer biljetter till fredag än lördagen eftersom både Molly Sandén och Hooja spelar då. Men folk kan ha köpt biljetter tidigare för att man har mindre pengar. Då faller våra beräkningar om hur många som köper biljetter de sista dagarna eller direkt vid festivalentrén, fast det är dyrare. Men min magkänsla säger att Summertime 2024 kommer att bli fantastiskt.