Berättarrösten tillhör en författare, som kallas M, som lever med sin andre man, Tony, i ett ödsligt men vacker träsklandskap. På sin gård har de byggt ett litet hus, det ”andra stället” som de hyr ut till konstnärer och bekanta.
Berättelsen utspelas när M har bjudit in L, en mycket känd konstnär. I en avgörande tid i livet drabbades hon väldigt starkt av hans utställning i Paris, vilket ledde till att hon ifrågasatte sitt liv och skiljde sig. L antar hennes inbjudan men har även med sig en vacker ung kvinna som assistent som blir god vän med M:s dotter som också vistas på gården.
M är en pratsam kvinna med dålig självkänsla, i sitt huvud gör hon sig föreställningar om verkligheten som gör att hon ofta misstolkar situationen och det påverkar samtalen med andra. Hennes man är hennes motsats – praktiskt, tystlåten och kärleksfull. L är det manliga geniet som tar sina privilegier för givna, och föraktar M konstnärskap, hennes ”små böcker”.
Cusk skriver skarpt och kyligt sina analyser om kvinnligt öde och manliga privilegier, om konstens betydelse, intellektuellt tänkande kontra praktiskt handlag. Framförallt är reflektionerna kring föräldraskap och den omförhandling som sker när barnen blir vuxna bra beskrivna. Det är bitvis svårläst, men ofta tänkvärt och säkert med fler bottnar än jag förstår.