Englund kritiserar "rentvÀttad bild" av kriget

Via Instagram vill Peter Englund förmedla bilder av kriget i Ukraina som han tycker saknas. Vore det möjligt skulle han visa Ànnu fler videoklipp pÄ döda kroppar.
–Den bild vi har i Sverige av kriget Ă€r vĂ€ldigt uppstĂ€dad och rentvĂ€ttad.

"Om man tittar mycket i ordinarie medier kan man tro att det bara Àr hus och stridsvagnar som gÄr sönder, men det centrala Àr att man drÀper mÀnniskor och att man gör det hela tiden", sÀger Peter Englund. Arkivbild.

"Om man tittar mycket i ordinarie medier kan man tro att det bara Àr hus och stridsvagnar som gÄr sönder, men det centrala Àr att man drÀper mÀnniskor och att man gör det hela tiden", sÀger Peter Englund. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kultur2022-10-19 14:17

Ukrainska soldater skjuter en rysk soldat i ett hus. "Upprensning i samband med den ukrainska framryckningen. En rysk soldat har gömt sig, men förgÀves..." skriver författaren och akademiledamoten Peter Englund.

PÄ sitt Instagramkonto ukraina_nu lÀgger han upp videoklipp frÄn skyttegravar och sönderkrigade landskap. PÄ mÄnga filmer syns döda kroppar, sÄrade soldater och ryska krigsfÄngar.

– Det som verkligen hĂ€nder Ă€r ofta mĂ„nga gĂ„nger mer grĂ€sligt Ă€n vad vi kan förestĂ€lla oss, sĂ€ger Peter Englund och berĂ€ttar om ett radioprogram som han medverkade i för att tala om kriget.

– DĂ€r sade en journalist att "det Ă€r sĂ„ hemskt i de hĂ€r stĂ€derna, de har ju varken vatten eller elektricitet". Och dĂ„ pratar vi om Mariupol dĂ€r kanske Ă€nda upp till 25 000 mĂ€nniskor dött. Men det som fanns hĂ€r var bilden av att man inte har vatten och elektricitet.

Som historiker har Peter Englund skildrat soldatöden sedan debuten med "Poltava" 1988. Men han har ocksÄ varit inbÀddad reporter för Dagens Nyheter hos amerikanska styrkor under kriget i Irak och rapporterat frÄn krigen pÄ Balkan och i Afghanistan. Nu har han skrivit om den ryska invasionen i Ukraina och hoppas snart kunna Äka dit för Dagens Nyheters rÀkning tillsammans med fotografen Paul Hansen.

– VĂ„r mĂ„lsĂ€ttning Ă€r att bli inbĂ€ddade i ett ukrainskt stridande förband, det Ă€r nĂ„got som vi hoppas fĂ„ tillstĂ„nd att göra.

"Mycket Àr otÀckt"

I presentationen av sitt konto pÄ Instagram förklarar han att det mesta av det material som han publicerar kommer frÄn ukrainska kÀllor och att mycket Àr otÀckt.

TT: Vad Àr ditt syfte egentligen?

– Att visa upp en mer fullstĂ€ndig bild av vad kriget Ă€r, och vad det Ă€r som Putin har stĂ€llt till med.

Till skillnad frÄn tidigare krig gÄr det som pÄgÄr i Ukraina att följa via sociala medier. Stora mÀngder filmer frÄn robotangrepp och offensiver publiceras kort efter att de har Àgt rum. Peter Englund hÀmtar sitt material framför allt frÄn ukrainska kanaler pÄ meddelandetjÀnsten Telegram men ocksÄ frÄn ukrainska Instagramkonton.

– DĂ€r följer jag enskilda mĂ€nniskor, det hĂ€r Ă€r inget opartiskt projekt, sĂ€ger han apropĂ„ sitt Instagramkonto.

Men vilka klipp gÄr att lita pÄ och vilka Àr propaganda? Det ukrainska försvarsdepartementet twittrade ut en bild pÄ en plastlÄda med guldplomber och uttryckte fruktansvÀrda misstankar om "ett mini-Auschwitz" som spreds vidare av internationella medier och Àven av Peter Englund.

Raderade inlÀgget

Bilden kom frÄn byn Pisky-Radkivsksi nÀra Charkiv och nÀr den tyska tidningen Bilds reporter kom till platsen visade sig plomberna vara stöldgods frÄn den lokala tandlÀkaren, nÄgot som följare ocksÄ skrev till Peter Englund som först konstaterade felet i kommentarsfÀltet och sedan raderade inlÀgget.

TT: Sedan dess har du lagt till en passus lÀngst upp om att du gÀrna tar emot pÄpekanden om fel?

– Ja, mĂ„nga som följer Ă€r ukrainare bosatta i Sverige, de hjĂ€lper ocksĂ„ till nĂ€r mina egna grova översĂ€ttningar inte rĂ€cker.

TT: PÄ traditionella medier hade du haft en redaktör till hjÀlp, hade inte det varit bra Àven hÀr?

– Det hade det kanske varit, men jag ser inte hur det ska kunna fungera sĂ„ pĂ„ sociala medier, dĂ€r mĂ„ste jag anvĂ€nda mitt omdöme. Förutom att jag Ă€r historiker har jag Ă€ven arbetat inom den militĂ€ra underrĂ€ttelsetjĂ€nsten, för lĂ€nge sedan visserligen, men jag Ă€r inte helt frĂ€mmande för frĂ„gestĂ€llningar om vad det Ă€r vi tror att vi ser.

Bilder pÄ döda kroppar och vÄld censureras delvis av Instagram som ocksÄ valde att helt stÀnga ner hans konto i 24 timmar efter att han publicerat en bild pÄ ett civilt dödsoffer för en rysk robotattack.

– Jag skulle visa mer om det var möjligt, men det gĂ„r ju inte, jag anvĂ€nder Instagrams plattform och dĂ„ mĂ„ste jag anpassa mig till deras regler.

TT: TÀnker du pÄ att de döda inte ska gÄ att identifiera?

– Nej, jag tĂ€nker inte sĂ„. Det fungerar ungefĂ€r som nĂ€r jag har ett historiskt material, sĂ€ger han och exemplifierar med Vietnamkriget och den amerikanska armĂ©ns massaker av civila i Song My 1968 som Peter Englund skrev om flera decennier senare.

– Jag har alltsĂ„ varit i byn dĂ€r och pratat med folk. Det riktigt stora var nĂ€r den amerikanska armĂ©fotografen slĂ€ppte sina egna bilder pĂ„ vad som hĂ€nt i Song My. Det var dĂ„ som det obscena och groteska blev tydligt. Det var det som gjorde att det hĂ€r materialet fick sĂ„dant genomslag, att man kunde visa hur jĂ€vla grĂ€sligt det hĂ€r var.

Fakta: Peter Englund

Född: 1957 i Boden.

Bor: I Uppsala.

Bakgrund: Historiker, disputerade 1989 vid Uppsala universitet med en avhandling om stormaktstiden. Parallellt med det akademiska arbetet skrev han den populÀrvetenskapliga boken "Poltava" som blev hans genombrott som författare. Blev 2001 professor vid Dramatiska institutet i Stockholm. Sitter i Svenska Akademien sedan 2002. Var stÀndig sekreterare mellan 2009 och 2015.

Senaste bok: "Onda nÀtters drömmar: november 1942 och andra vÀrldskrigets vÀndpunkt i 360 korta kapitel" som kom tidigare i Är.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!