Till skillnad från författaren Stan Lee så kunde Neal Adams teckna. Och som han kunde teckna! Han är en av de riktigt stora stilbildarna inom seriekonsten, och han har påverkat mängder med tecknare. Förutom att legioner av tecknare att försöka teckna i hans stil, så inspirerade han även tecknare till att teckna i sin helt egna stil. Han visade nämligen att en serie inte måste se ut som den alltid ha gjort. Hans stilbyte på ”Batman” bidrog till att ”Batman” lever än idag, och inte enbart förknippas med den stela och naiva stilen som användes innan Adams gjorde entré. Batman blev en mörk och farlig figur, som skrämmer sina fiender. Utan den här nytolkningen hade superhjältar sett betydligt annorlunda ut, både i serietidningar och på film.
Neal Adams kämpade även för kreatörers rättigheter, och bidrog starkt till att ”Supermans” skapare Jerry Siegel och Joe Shuster till slut fick en dräglig pension från förlaget DC Comics. De hade sålt rättigheterna till sin skapelse för småslantar på den tiden när ingen kunde ana hur populära superhjältar kunde bli.
Det var inte bara stora och kända tecknare som drabbats av bekymmer som fick hjälp från Neal Adams. Många har talat gott om honom under lång tid, men berättelserna som nu kommer fram från sörjande kollegor i seriebranschen är både underhållande och hjärtvärmande.
Till exempel har många tecknare vittnat om hur Neal Adams fick dem att inse värdet av sitt eget arbete. Larry Hama var en av de tecknare som Adams tog under sina vingar, och under många år på 1970-talet samarbetade de. På en seriefestival långt senare försökte Larry sälja teckningar för 20 dollar styck, men få besökare nappade. Besviken gick Larry på lunch, och när han kom tillbaka hade Neal Adams ställt upp en rejäl skylt vid Larrys bord, med priset 40 dollar per teckning. Genast hade en kö bildats, och köparna blev såklart nöjda eftersom Larrys teckningar egentligen var värda ännu mer. Idag tar han 100 dollar per teckning, tack vare Neal Adams uppmuntran.
Liknande berättelser har delats av många, och Neal Adams försökte pränta in sitt budskap i en hel yrkeskår: kämpa för dina rättigheter, kräv bra betalt, men gör inte vad som helst för pengar. Det finns nog få tecknare som tackat nej till så mycket jobb som han gjort, eftersom han verkligen var eftertraktad men hade fasta principer som han inte ruckade på. Om han inte var intresserad av innehållet så kunde inga pengar i världen övertala honom, men annars såg han till att få det han förtjänade.
Sist men inte minst hade Neal Adams starka kopplingar till Sverige. En av alla de tecknare som Adams tog sig an och blev mentor till är Mikael Bergkvist, som tecknar i en stil som väldigt tydligt är inspirerad av den store Adams. På senare år samarbetade Adams och Bergkvist ofta. Så sent som i år var Neal Adams delaktig i ett uppmärksammat projekt, marknadsfört som ”världens sällsyntaste serietidning”. Det enda(!) exemplaret av tidningen Hash Rush som trycktes med aluminiumomslag(!) såldes då på auktion för över $10 000. Omslaget och serien har skapats av Neal Adams tillsammans med hans svenske medarbetare Mikael Bergkvist.