Känslosamt men också inspirerande när Norran åkte på turné

Den senaste veckan har jag haft förmånen att möta närmare 100 läsare när Norran varit på turné i vårt bevakningsområde. Tillsammans med medarbetare från kundtjänst har vi besökt Byske, Lövånger, Norsjö och Malå och jag och nyhetschefen Jenny Petersson har även träffat läsare i Bygdsiljum.

Norran har träffat läsare i Byske, Lövånger, Malå, Norsjö och Bygdsiljum den gångna veckan med anledning av att vissa läsare från och med 30 april inte längre får tidningen hem i brevlådan. Intresset för att fortsätta läsa Norran digitalt är stort.

Norran har träffat läsare i Byske, Lövånger, Malå, Norsjö och Bygdsiljum den gångna veckan med anledning av att vissa läsare från och med 30 april inte längre får tidningen hem i brevlådan. Intresset för att fortsätta läsa Norran digitalt är stort.

Foto: Malin Christoffersson

Västerbottens län2024-04-29 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Syftet med besöken har varit att hjälpa de läsare som inte längre kommer att kunna få Norrans papperstidning hem i brevlådan att kunna fortsätta ta del av vårt innehåll digitalt. Det har varit bitvis känslosamt, men det har också lett till inspirerande samtal och möten.

Självklart är det en sorg för många att inte längre kunna läsa papperstidningen, särskilt om man gjort det i 80 år. Genom åren blir tidningen en vän, någon man kan lita på och ett sällskap för den som en ensam. Den lojalitet som finns hos tidningsläsarna är helt fantastisk. Vissa vi träffat har genom äldre släktingar haft en relation till tidningen i generationer, ända sedan första numret trycktes för över 100 år sedan. Att få jobba med en produkt som betyder så mycket för så många och är både ansvarsfullt och ödmjukande. Samtidigt kan vi inte klamra oss fast vid det som varit, utan vi måste se till att Norran finns kvar även i framtiden, i minst 100 år till. Då behöver vi satsa där vi växer mest och det är digitalt.

Jag har all respekt för att det jobbigt med förändring, särskilt förändring som man inte själv vill ha eller kan påverka. Det tycker vi på Norran också. Samtidigt är det omöjligt att stoppa den digitalisering som sker i samhället. Oavsett hur mycket vi än älskar vår papperstidning så är det få under 50 år som prenumererar på tidningen. Och det blir inte fler, tvärtom. Det innebär att allt färre ska dela på kostnaden för papper, tryck och distribution och till slut når man en gräns där det inte går längre. Förändrad distribution av dagstidningar har pågått i flera år. Söderut finns det tidningar där man dragit in vissa utdelningsdagar eller valt att trycka tidningen på dagtid istället för på kvällen.

För Norrans del innebär förändringen att tidningen inte längre kan delas ut i de områden där det kostar betydligt mer att dela ut tidningen än vi får tillbaka via prenumerationen. Som en läsare uttryckte det: ”Först försvann affären, sedan skolan, sedan började posten komma allt mer sällan och nu får vi inte heller läsa tidningen. Det är sorgligt.” Att Norran har en oerhört stark ställning i bygden går inte att ta miste på och det märks att många ser tidningen nästan som en myndighet, men så är det inte. Norran är ett privat företag som måste gå runt ekonomiskt, det går inte att jämföra med den typ av samhällsservice som kommer från kommun, stat och region och som finansieras med skattemedel. Självklart hade vi på Norrans redaktion önskat att alla läsare som vill ha papperstidningen ska kunna få det, men det vi framför allt måste värna om är journalistiken. Om vi inte längre kan bevaka vårt lokalsamhälle – vem gör det då?

Så hur tufft det än känns är detta en resa även Norran måste göra. Och de allra flesta verkar förstår det. Vid kundträffarna fick besökarna hjälp att ladda ner appar, skapa konton och ta del av E-tidningen. Många var positivt överraskade över det smarta arkivet, som gör att man enkelt kan bläddra i äldre tidningar, att man även kan läsa Aftonbladets E-tidning och ta del av andra nyhetssajter så som Piteå-Tidningen och NSD. Det går enkelt att öka storleken på texten i E-tidningen och det är även möjligt att skriva ut exempelvis korsorden eller familjesidan. ”Nog kommer det här att bli bra, det gäller bara att vänja sig. Det viktigaste är ju att man kan läsa Norran och hänga med”, sa en besökare på Medan i Norsjö. 

Jag hoppas att ni som nu inte längre får tidningen hem i brevlådan ger den digitala varianten en chans. Det är tack vare er läsare som Norran har den starka position vi har och många av de nyheter vi skriver om kommer via tips från er. Det är lojaliteten från läsarna som gör att vi varje dag, året runt, gör vårt bästa för att rapportera om det som händer i vårt lokalsamhälle, granska politiska beslut, berätta det senaste om favoritlagen och bevaka det rika kultur- och nöjeslivet. 

På norran.se kan du följa nyhetsflödet dygnet runt, se TV-sänd sport och mycket mer. Genom åsiktsmaterial så som ledare, debattartiklar och insändare ger vi också utrymme för det fria ordet, vilket är en viktig grundpelare i vår demokrati.

Tillsammans med er läsare bygger vi ett bättre lokalsamhälle – TACK för att du prenumererar och stöttar lokal journalistik!

FÖRTYDLIGANDE

TIDNINGEN MED POSTEN

Ni som får tidningen utdelad med posten kommer inte att beröras av förändringen. Det gäller bara de som får tidningen utdelad av Svensk Hemleverans och har fått ett brev hem i brevlådan.

TIDNINGEN TILL FLERFAMILJSHUS

Vissa läsare som bor i flerfamiljshus har fått ett brev om att Norran i fortsättningen kommer att lämnas i en postbox i entrén. Notera att du som är över 80 år gammal, eller har ett permanent rörelsehinder, kan ha rätt att få posten till dörren. Det kallas ”särskild posttjänst” och för att få detta ansöker du hos ditt lokala postkontor. Notera att det gäller ALL post, inte bara Norran.

FRÅGOR

Kontakta gärna vår kundtjänst, digitalt hittar du kundservice under fliken ”innehåll” på norran.se. Det går också att ringa 0910-57710 vardagar från klockan 8.00.

SYNPUNKTER

Vill du tycka till om vårt innehåll eller känner du någon läsare som drabbas av indragen tidning och som inte har tillgång till internet? Hör av er till mig på mejlen malin.christoffersson@norran.se.