Krönika: En utmaning värd att ta sig an

Varje gång vi möter en utmaning bör vi ställa oss frågan om det är värt det. Och svaret hittar vi när vi bedömer utmaningens storlek och jämför den med den troliga belöningen.

Andreas Lind

Andreas Lind

Foto: Privat

Turism & besöksnäring2020-10-18 11:14
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Besöksnäringen i Swedish Lapland är en framgångssaga av stora mått. Många företag och personer har under lång tid tillsammans byggt upp en fantastisk destination som vi alla har rätt att vara stolta över.  

Vår bransch har på kort tid breddats. Fler och fler företag har gett allt fler gäster en anledning att komma hit. Gästerna har stannat allt längre och sett till att på sin resa uppleva allt mer. Detta har lett till tusentals jobb, det har gett oss som bor här allt mer att göra på vår fritid, det har främjat vår hållbarhet och det har gjort det möjligt för både små och stora orter att leva upp allt mer.

Men sedan mars har det varit tufft. Rent obeskrivligt tufft. Pandemin har slagit stenhårt på hela världens besöksnäring och vår bransch går just nu på knäna. Dessutom kommer vi få leva med viruset och dess konsekvenser ett bra tag framöver.  

Så här står vi nu med en utmaning av gigantiska mått framför oss: Att ta oss igenom denna tid på bästa tänkbara sätt, återhämta oss och bygga upp vår besöksnäring igen. Vilket gör att det är på sin plats att ställa oss frågan om det är värt det eller inte.  

Låt oss då börja med att undanröja alla frågetecken kring om denna bransch har en framtid eller ej. Vår vilja att resa vilar på ett fundament av människans inneboende behov av återhämtning, upptäckarlust och vilja att mötas. Dessa behov försvinner inte och dessa behov kommer behöva mötas upp. Däremot kan nya tider ändra hur vi reser, var vi reser och varför vi reser. Mycket talar för att vi i Swedish Lapland efter dessa förändringarnas tider kommer kunna möta upp ändringarna i våra framtida resvanor på ett mycket bra sätt.  

Låt oss sedan fundera på vad vi själva har att vinna på en framtida stark besöksnäring. Exportintäkterna som vår näring utgör är förstås ett viktigt argument. Men lika viktigt för oss som bor här är allt det goda en livskraftig besöksnäring bidrar med till våra samhällen. Det är argument som tål att upprepas: Besöksnäringen skapar levande samhällen, vi stärker vår attraktion och vi bidrar till integration och mångfald. Vi är en jämställd bransch och vi har gott om plats för unga. Allt detta är centralt för en god regional utveckling.

Genom uthållighet och smarta investeringar i vår besöksnäring är jag övertygad om två saker: Att vi kan vända denna kris snabbare och samtidigt gå en ljusare framtid till mötes än många andra. För att lyckas gäller det dock att vi är på tårna. I dessa ytterst märkliga tider där förutsättningarna ändras vecka för vecka är flexibiliteten och innovationsförmågan hos oss alla central.  

Lika central är förmågan att fortsätta kommunicera till alla framtida gäster. Att nu kunna visa att vi saknar dem, att vi finns här och att de är varmt välkomna hit när det går kommer löna sig när tiden är mogen.  

Vi står som sagt var inför en svår utmaning. Men jag är fullkomligt övertygad om att det är en utmaning som är värd att vi tar oss an.  

En övertygelse jag hoppas att jag delar med dig.  

Andreas Lind, vd Swedish Lapland Visitors Board