Nolia är för gemene man mest Stora Nolia, den ambulerande jättemässan som arrangeras i Umeå och Piteå vartannat år. Mässan förväntas att ha något för alla. Den senaste Stora Nolia hölls i Umeå 2019. Stora Nolia har tappat besökare – och är inte riktigt den publikmagnet för de två kuststäderna som den en gång var. Det är en stor omställning om guldklimpen krymper – och varumärket med det också riskerar att bli mindre betydelsefullt. Då krävs det omställning och kreativitet.
Därför känns det mycket som om Nolias egen framtidsnyckel ligger i samtidsanalysen.
Under pandeminåret 2020 har folk ställt om, nya behov skapats, och nya möjligheter till affärer fötts. Det är ju självfallet då som Nolia ska gå fram och markera: vi ställer om med vår samtid och planerar nytt för hösten 2021 och hela 2022.
Då blockar företaget i stort spelplanen – och visar idérikedom.
Det tar 6 till 18 månader att planera ett stort arrangemang – och därmed borde Nolia kunna vara i full gång i höst om vaccinationen klaffar, vilket samhället räknar med. Vi får se om Nolia Trädgård genomförs i april. Euro Mine Expo flyttas ett år, men nu satsas det på den digitala Euro Mine Connect istället.
Nu känns det som om Nolia med stort självförtroende måste gå ut och visa vilka satsningar som är företagets framtid och inte vara osynliga.
För en tid flaggades det till exempel för en ny mässa i juni i Umeå, ”Nordic Dog Days”.
Arrangören skriver att den ska ”bli ett självklart val för alla hundägare i norra Sverige, Norge och Finland att besöka.”
Visst, det är bland annat hundälskare som ligger bakom mässan, men de har säkert också sett en öppning att hitta nya hundägare då intresset för ”människans bästa vän” verkar ha ökat kraftigt under 2020, samtidigt som många har hund i Norrland. Det är strålande att någon är kreativ och hittar en öppning i mässutbudet.
Ska Nolia AB ha en plats i framtiden så måste företaget nog vara se till att vara den skarpaste kniven i arrangörslådan och hitta den typen av luckor som hundmässan gjort.
Det är politikernas sak att avgöra Skellefteås delägande i Nolia och besked om det kommer framöver och utfallet hänger nog mest på företagets egen kreativitet.