Samma hej och hur du blir hälsad på när du kommer till jobbet på morgonen påverkar både din hälsa och hur bra hela företaget presterar. För har du någon gång handlat på vägen hem från jobbet och kassörskan har skämtat och hälsat leende på dig? Hur mår du då? Går du ut från affären och åker hem och möter de där hemma med ett leende? Eller mötte du en suring som skäller på dig för att du cyklade på trottoaren? Då sjunker humöret ett snäpp.
Samma gäller med dina kollegor. Det humör du tar med på jobbet och hälsar varandra med smittar. Om du är chef smittar du ännu mer med ditt humör. Om du som chef har en dålig och stressig morgon. Gå in på toaletten och ta några riktigt djupa andetag och fake-le ditt största leende mot dig själv i spegeln. Det lugnar andningen och kroppen och hjärnan blir mindre stressad. Annars är det stor risk att du sprider din stress och dålig humör runt dig som ett virus. Orsaken till att känslor smittar snabbare än bakterier kallas för spegelnevroner och sitter i varje människas hjärna.
Sen var det där med hur vi pratar om varandra. Att prata om den arga gubben gör att vi tänker att han är nog elak den där konstiga typen. Genom att prata om honom som gubben som inte säger hej istället blir han inte så skrämmande. Knepet ligger i att sätta personen först. Säg Mohammed som är från Somalia istället för somaliska Mohammed, Anna som är blind istället för blinda Anna eller Adam som är psykiskt sjuk istället för psykiskt sjuka Adam. Genom att tänka på hur du pratar om andra kommer du också att ändra på sättet du ser på samma personer. Mohammed, Anna och Adam får så många fler egenskaper, intressen och kompetenser om du börjar med deras namn istället för att fokusera på det som bryter normer. För samma var det ju med arga gubben: Bo som bodde på första våningen och var en ensam gammal man.
Knepet ligger i att sätta personen först. Säg Mohammed som är från Somalia istället för somaliska Mohammed.