Från ”Tvivlarnas kulle” kunde man titta ut över platsen där denna gigantiska fabrik skulle byggas efter att 40 000 träd avverkats. Mest av allt tvivlades det på att Peter Carlsson och hans team kunde vaska fram alla de miljarder som behövdes för att detta drömprojekt skulle kunna bli verklighet.
Jag träffade Peter redan första gången när han kom till Skellefteå för att se om det här var rätt plats för batterifabriken och genom åren har jag intervjuat honom och hans medarbetare många gånger. Optimismen och tron på att detta gigantiska projekt var möjligt att ro i land har lyst i deras ögon och när grundplåten av slantar fanns på plats kunde de andas ut en aning, även om det både återstod att bygga fabrik, rekrytera tusentals personer, få i gång produktion och fixa ännu mer pengar.
I en intervju som jag gjorde med Peter berättade han öppenhjärtigt om den ångest han haft kring om finansieringen skulle ha misslyckats. Hur han då skulle ha tvingats berätta för alla de ytterst kompetenta människor som han lockat hit att det sket sig. Så blev det nu lyckligtvis inte.
Efter första årens smekmånad där ”Tvivlarnas kulle” också bokstavligen sprängdes och schaktades bort har det på senare tid dykt upp en hel del hinder på vägen. Det har både handlat om finansiella bryderier och problem med produktionen. Dessutom har det skett ett antal olyckor och säkerheten, arbetsmiljön och organisationen har ifrågasatts. Men framtidstron har ändå alltid funnits.
I måndags kom beskedet, efter arbetet med en ny strategi, att produktionen av aktivt materiel i Upstream 1 i Skellefteå skulle pausas. Även andra verksamheter som inte direkt ligger i linje med Northvolts kärnverksamhet, som är storskalig batteriproduktion, rensas nu också bort. Det här är förmodligen helt rätt väg att gå och då kan Northvolt till exempel sälja av dessa verksamheten eller hitta nya partners.
Jag har inga planer på att stiga upp på ”Tvivlarnas kulle” utan hoppas och tror att Northvolt genom stålbadet som de nu genomlever kommer starkare ut på andra sidan, på samma sätt som Boliden gjorde när de i början av 2000-talet var på väg ner i konkursens avgrund.