Trots de allt större barngrupperna på Skellefteås förskolor, förutsätts att vi som jobbar där dessutom ska ha tid för väldigt mycket av den städning som görs där. Har inte läst någonstans i vår arbetsbeskrivning att vi ska utföra städuppgifter av det slag som vi faktiskt gör.
På vår förskola städas det två gånger per vecka, cirka 15 minuter per gång, av städpersonal. Resten får förskolepersonalen göra. Är det någon som tycker det är okej att till exempel förskolans toaletter rengörs endast två gånger i veckan där små barn, vanligtvis cirka 20 barn, gör sina dagliga behov? Toaletterna ser inte trevliga eller rena ut efter en arbetsdag. Gäller samma städrutiner och tid för övriga kommunala inrättningar?
Vi som förskolepersonal dammsuger inte bara golv, mattor och soffor vi städar även toaletter och skötbord, spritar ytor, dammtorkar, dammar av tunga samlingsmattor och övriga mattor, sätter upp och tar ned stolar för att underlätta för städpersonalen innan de kommer. Dessutom torkar vi bord och stolar flera gånger per dag.
Efter dagens slut slänger vi tunga sop- och blöjpåsar. Vi förväntas också tvätta fönster, annars tas det pengar från det minimala konto som ska gå till barnverksamheten på förskolan. Om vi beställer rengöring av fönster av annan personal medför det att barnen får ännu färre leksaker och material.
Tvättar övrig personal inom kommunal verksamhet också fönster på sina arbetsplatser? Städar de toaletterna och dammtorkar de? Detta är tid som tas från barnen. Är det någon kommunal arbetsplats som det borde satsas mer resurser på städning, så är det på våra förskolor. Här finns all möjlig smuts och smitta i lokalerna.
Förskollärare har en gedigen högskoleutbildning på tre och ett halvt år. I denna utbildning ingår det ingen undervisning för de städuppgifter vi utför varje dag. Vi har mer än fullt upp ändå med vårt uppdrag att ta hand om barnen. Fler och fler arbetsuppgifter lastas på oss. Dags att sätta stopp för detta, så att vi kan ägna oss åt det vi är utbildade för.
Förändring önskas
Svar direkt
Vi har i Skellefteå kommun fortfarande en struktur på förskolor med många små enheter med en avdelning, även om de förskolor vi har byggt de senaste åren har flera avdelningar. Det finns många vinster med lite större enheter dels är det möjligt att köpa städning av dessa, och vikarier är mer kända bland barnen.
På mindre förskolor kan det se väldigt olika ut vad pedagoger och måltidspersonal ansvarar för och hur mycket externa tjänster som köps in. Just nu pågår ett arbete med skolkontoret och måltidsenheten för att kartlägga fördelning av arbetsuppgifter och kostnader i samband med måltid.
Det här är en fråga som du kan ta upp i din lokala samverkansgrupp för ytterligare diskussioner.
Anne Rönnberg, verksamhetschef skolkontoret, Skellefteå kommun