Uppgiven patient: Hälsocentralen går inte att kontakta

När man ringer till Morö Backe hälsocentral för att få komma i kontakt med någon för att boka tid, så är alla telefontider för dagen slut. Man blir uppmanad att ringa igen nästa dag eller att kontakta dem via 1177.

Skellefteå 15 november 2021 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När man ringer nästa dag, på klockslaget när de öppnar, får man samma automatsvar igen – inga lediga telefontider denna dag heller. Hur kan telefontiderna vara slut när hälsocentralen precis har öppnat för dagen? När man sedan loggar in via 1177 för att skriva till dem så har Morö Backe hälsocentral plockat bort alla valmöjligheter som har med "kontakta mig", "boka tid" eller "återkoppling" att göra. Det går alltså inte att kontakta dem där heller för att boka tid eller för att bli uppringd. 

När man sedan åker till akuten på grund av outhärdlig smärta samt en varig och blodig inflammation får man till svar att man ska kontakta hälsocentralen. Men hur går det ihop när de uppenbarligen inte vill bli kontaktade. Hur ska man få kontakt med Morö Backes hälsocentral och hur ska man lyckas få hjälp när man behöver sjukvård? 

Jag tycker att det är fullkomligt oacceptabelt att sjukvården i dag inte fungerar!

Uppgiven patient

Svar direkt

Jag beklagar din upplevelse av svårigheter att få kontakt med oss. Det har tyvärr varit en felinställning i telefonen på morgonen som nyligen är åtgärdad, därav har meddelande gått ut att tiderna är slut.

På grund av en mycket pressad verksamhet i nuläget med högt söktryck har vi av patientsäkerhetsskäl behövt stänga ingångar på 1177. Vi hoppas kunna öppna ingångar åter framledes.

Helene Mikko, verksamhetschef, Morö Backe hälsocentral


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa