Alla vet hur den tunga genomfartstrafiken ökat på senare år. Ett fenomen som inte löses genom den för lokaltrafik ämnade, men minst sagt omdiskuterade, centrumbron. Därför behövs även en förbifart av E4:an. Men Trafikverket verkar fortsatt blunda för detta, trots en belastning på vägnätet som knappast lär minska genom exempelvis Northvolts tillkomst.
Däremot har någon tjänsteperson kommit fram till att maxfarten på de största vägarna i regionen, E4:an samt väg 95 och 364, ska sänkas från 90 till 80 kilometer i timmen där mitträcken saknas. Med motiveringen att en olycka i högre fart vanligen får svårare följder. Men de flesta ”normala” bilister är inga fartdårar.
Sommarhalvåret och vid torrt väglag, upplever nog många att en passande fart på de nämnda vägsträckorna ligger runt 90 kilometer i timmen. Vid lågtrafik snarare något högre om man råkar hamna bakom en långtradare som håller en hastighet runt 80 kilometer i timmen – och vill ta sig förbi på ett trafiksäkert sätt.
En sänkt fart är alltså, för de flesta, en naturlig följd vid till exempel ishalka, kraftigt snöfall eller spöregn. För riktigt omdömeslösa förare, kanske till och med drogpåverkade, lär skyltar med hastighetsbegränsningar sakna betydelse. De måste helt enkelt hindras att finnas på vägarna.
Den övergripande åtgärden som Trafikverket har i sin hand bör kort sagt vara att de större vägarna runt Skellefteå tätort snarast får en högre prioritet.
Stefan Holmberg, Östra Falmark