Insändare: Kommunens ytterområden får stå tillbaka

Foto: Jeanette Lövgren

Samhälle och välfärd2019-08-29 06:47
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Kommunen visar återigen dåligt omdöme. Med den nya busstrafiken kapar man sönder byar, samhällen och vissa stadsdelar till förmån för centrala stan där man tror att alla bor. Men det är tyvärr fel. Vi är cirka 75 000 tusen invånare i hela kommunen varav mer än hälften bor utanför staden. Med den nya busstrafiken får mer än 36 000 tusen människor sämre förbindelse. Alltså en övervägande del av befolkningen.

Man vill öka resandet i centrala stan och Solbacken, för man tror alla jobbar och åker mellan några bestämda punkter. Men det är tyvärr fel. Centrala stan har redan hyfsat bra förbindelse och bra cykelvägar, till skillnad mot landsorten där man är helt beroende av fungerande busstrafik för arbetspendling och skolgång.

Politikerna pratar om miljö, ökad flexibilitet, mer arbetspendling och att det ska bli lättare att ta sig till skolor och vårdinrättningar. Men det blir tvärtom för de som bor utanför stan och måste kliva upp flera timmar tidigare för att ta sig till jobbet eller skolan. Därför kommer många att välja bort kollektivtrafiken och då blir miljön lidande.

Nu när kommunen äntligen har fått Northvolt att etablera en batterifabrik i Skellefteå så borde man ha tänkt på ytterområdena och byggt fabriken där. På så sätt hade man fått en blomstrande landsbygd och dessutom blivit först i landet med att erbjuda människor att bo och verka på landsbygden. Då hade man blivit banbrytande. För ganska snart kommer Skellefteå stad att upptäcka att det finns en gräns för för expansion. Nä, Skellefteå kommun tänk om, tänk rätt, gör om – då kommer det att bli bra.

S.A.T